مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

لطفی در حق قلب خود انجام دهید؛ بیش‌تر بخوابید

همه‌ی ما اهمیت خواب در زندگی را می‌دانیم و این ‌که چه اثراتی می‌تواند بر سلامت یا بیماری ما داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به طور اجمالی در مورد خواب و وضعیت سلامت قلب صحبت کنیم.

لطفی در حق قلب خود انجام دهید؛ بیش‌تر بخوابید

بدون خواب کافی، خطر ابتلا به بیماری قلبی و حمله‌ی قلبی، فارغ از سن، وزن، میزان ورزش یا مصرف سیگار، افزایش می‌یابد. در همان حال، افرادی که قبلا دچار فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی یا سکته‌ی مغزی شده‌اند، خواب کم‌تری دارند؛ به ویژه به دلیل آپنه‌ی خواب (وضعیتی که در آن مجاری تنفسی به طور مکرر در هنگام خواب روی هم می‌خوابد و بدن به طور موقت از اکسیژن محروم می‌شود).

پزشکان معتقدند: “مشکلات قلبی می‌تواند بر خواب و خواب می‌تواند بر مشکلات قلبی تأثیر بگذارد.” “هم‌پوشانی بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد.”

دانستن این‌که چقدر به خواب نیاز دارید

بر اساس کتاب‌های مرجع، نیاز به خواب برای بزرگ‌سالان هفت تا هشت ساعت در شب است. اما از آنجا که این مطلب ممکن است فرد به فرد متفاوت باشد، پزشکان می‌گویند: “شما باید بتوانید در طی ۱۵ دقیقه به رختخواب بروید و بخوابید و بدون داشتن ساعت زنگ‌دار از خواب بیدار شوید؛ در حالی که احساس آرامش می‌کنید. به طور متوسط​، میزان خوابی که از این طریق می‌گیرید احتمالا مقدار مورد نیاز شماست.”

شناخت مشکلات خواب

آیا با خستگی و دهان خشک از خواب بیدار می‌شوید؟ آیا احساس خواب‌آلودگی یا خستگی، در طول روز، می‌کنید؟ این‌ها علائم آپنه‌ی خواب است. سایر علائم آپنه‌ی خواب شامل: خروپف (به نظر می‌رسد تنفس در هنگام خواب را متوقف می‌کند)، نفس‌نفس زدن و احساس خفگی (به علت تنگی مجرای هوا)، می‌شود، که بسیاری از مردم متوجه نیستند که این کارها را می‌کنند. بنابراین مهم است که از هم‌خواب خود در مورد این مسائل بپرسید. تحقیقات نشان داده است که آپنه‌ی خواب شدید در سنین میان‌سالی یا پیری می‌تواند خطر مرگ زودرس را تا ۴۶ درصد افزایش دهد.

علائم بارز دیگر بروز مشکل خواب شامل: مشکل در به خواب رفتن و مشکل در کیفیت خواب است. (در افرادی که مشکلات قلبی دارند، خستگی بیش‌تر از خواب‌آلودگی است.)

چگونه خواب خود را بهبود ببخشیم

  • علائم نگران‌کننده را به پزشک خود گزارش دهید. با توجه به این‌که بیش از ۷۰ اختلال خواب مختلف و ده‌ها نگرانی مرتبط با آن وجود دارد، مهم است که مشکل را مشخص کنیم. پزشکان اظهار می‌کنند: “اگر خوب نخوابید، دلیل موجه و همچنین گزینه‌های درمانی خوبی برای آن وجود دارد.”
  • مشکل خواب و هر مشکل اساسی را درمان کنید. به عنوان مثال درمان‌های مربوط به آپنه‌ی خواب شامل استفاده از دستگاه فشار هوای مثبت مداوم (CPAP)است. کسی که به علت دیگری بی‌خوابی دارد ممکن است از درمان شناختی-رفتاری با یک روانشناس خواب بهره‌مند شود.
  • وزن خود را کاهش دهید. اضافه‌وزن خطر مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد. طبق تحقیقات، یکی از بهترین پیش‌گیری‌کننده‌های بهبود خواب، کاهش وزن (به ویژه چربی شکم) است. در مطالعه‌ای بر روی افراد در معرض دیابت و افراد مبتلا به دیابت، کسانی که چربی شکم خود را از دست داده‌اند، بدون توجه به سن و جنسیت یا چگونگی کاهش وزن، خواب خود را بهبود بخشیدند (به عنوان مثال رژیم غذایی به تنهایی یا رژیم غذایی و ورزش).

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

محمدمهدی ظهوری

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.