مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

اختلالات ریتم شبانه روزی چیست؟

ریتم شبانه روزی همان ساعت بیولوژیک بدن است که انواع فرایندهای بیولوژیکی را تنظیم میکند. فعالیت های بیولوژیکی با این چرخه ۲۴ ساعته مرتبط است. تغییر در برنامه معمول روزانه، مصرف برخی داروها و مسافرت های طولانی میتوانند این ریتم بیولوژیک را دچار اختلال کند.

اختلالات ریتم شبانه روزی چیست؟

این اختلالات در ریتم شبانه روزی رخ میدهند، ریتم شبانه روزی همان ساعت بیولوژیک بدن است که انواع فرایندهای بیولوژیکی را تنظیم میکند.فعالیت امواج مغزی، تولید هورمون ها، بازسازی سلول ها و سایر فعالیت های بیولوژیکی با این چرخه ۲۴ ساعته مرتبط است. اختلالات ریتم شبانه روزی می تواند توسط بسیاری از عوامل ایجاد شود، از جمله تغییر در برنامه معمول روزانه، مصرف برخی داروها و مسافرت های طولانی.

علائم 

علائم شامل خواب آلودگی بیش از حد و عدم هوشیاری در روز است. در اختلال ریتم شبانه روزی از نوع سندرم تاخیر در فاز خواب، بیماران بسیار دیر به خواب بروند و برای بیدار شدن به موقع مشکل دارند. در نوع دیگر این اختلال به نام سندرم فاز ابتدایی خواب ، اپیزود عمده خواب جلوتر از زمان مورد نظر است. نتیجه خواب آلودگی عصرگاهی، شروع زود هنگام خواب و بیدار شدن زودتر از زمان مورد نظر است.

تشخیص

ثبت زمان خواب شبانه به شما کمک می کند به بی نظمی های  ریتم شبانه روزی تان پی ببرید.

درمان

با تنظیم الگوی خواب، بیمار می تواند خواب کافی و عملکرد روزانه خوب داشته باشد. روش های درمانی شامل محرک درمانی مانند نور شدید و یا کرونوتراپی است که در آن زمان خواب به تدریج تنظیم می شود تا به الگوی خواب مطلوب برسد. 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مونا گودرزی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.