مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خواب خوب ممکن است در تماما در مغز شما باشد

دانشمندان در حال مطالعه عملکرد سلول های خاصی در مغز موش ها هستند که در نهایت ممکن است به بهبود کیفیت خواب انسان کمک کند؛ به ویژه کسانی که از اختلالات خواب رنج می برند.

خواب خوب ممکن است در تماما در مغز شما باشد

پژوهشگران دانشگاه دانشگاه جانز هاپکینز هنگام مطالعه بر روی موش ها، سلول هایی را کشف کرد که ژنی را به نام Lhx6 بیان می کنند، این ژن به طور انتخابی در هنگام خواب فعال است.

وقتی تیم تحقیقاتی به طور انتخابی این سلول ها را دستکاری کرد ، مشاهده کردند که “روشن کردن این ژن باعث خوابیدن موش ها می شود و “خاموش کردن” آن موش ها را بیدار نگه می دارد.

این سلول ها در هیپوتالاموس یافت می شوند، منطقه ای از مغز که بر خواب همراه با مواردی مانند متابولیسم ، گرسنگی و تشنگی نظارت می کند. به نظر نمی رسد که این سلول ها در موارد دیگر مانند گرسنگی یا خلق و خوی مداخله داشته باشند.

بلاكشاو می گوید: “سلول های عصبی كه ما شناسایی کردیم تنها برخی از مواردی هستند كه به طور انتخابی خواب را تقویت می کنند. اگرچه مطالعه ما در موش ها انجام شده است، این سلول ها در حیوانات مهره دار دیگر از جمله انسان نیز یافت می شوند.”

کشف Lhx6 برای انسان چه معنایی دارد؟

تیم پژوهشی قصد دارند به طور دقیق  نحوه عملکرد این سلول ها را مشخص کنند و همچنین به این سوالات پاسخ دهند: آیا این سلول ها نقشی مشابه در انسان دارند؟ آیا این سلول ها در بیمارانی که اختلالات خواب مزمن دارند تحت تأثیر قرار می گیرند و یا با افزایش سن عملکرد خود را از دست می دهند؟

“دانستن این نکته که این سلول ها فعالیت نورون های مربوط به بیداری را مهار می کنند، حداقل تا حدی چگونگی فعالیت این سلولها را برای ما مشخص می کند. اکنون می توانیم این پرسش را مطرح کنیم که آیا نقص در نورون های بیان کننده  ژن Lhx6 می تواند زمینه ساز اختلالات خواب انسان باشد یا خیر؟ ”

رسیدن به نتایج این مطالعه در مورد انسان ممکن است سالها طول بکشد با این حال پژوهشگران می­گویند “تعدیل فعالیت این سلول ها می تواند به دانشمندان اجازه دهد به طور انتخابی خواب یا بیداری را تقویت کنند.”

“اکنون که دانستیم این سلولها برای تنظیم خواب مهم هستند، می توانیم به دنبال داروهایی باشیم که فعالیت آنها را به طور انتخابی کم یا زیاد می کنند.”

استاد ناظر: دکتر هاله اشرف

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مونا گودرزی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.