مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خواب ناکافی سلامت شما را تهدید می کند!

خواب ناکافی میتواند اثرات جدی بر روی سلامت فردی و اجتماع داشته باشد؛ مطالعات نشان میدهد که داشتن خواب ناکافی امکان ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

 

خواب ناکافی سلامت شما را تهدید می کند!

بدن بیشتر مردم به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه احتیاج دارد. این در حالی است که از هر ۵ آمریکایی، ۱ نفر کمتر از ۶ ساعت خواب شبانه دارد؛ عادتی که می تواند اثرات جدی بر روی سلامت فردی و اجتماع داشته باشد. خواب ناکافی باعث می شود احساس خستگی کنید و در نتیجه بازده کارتان پایین بیاید و یا نتوانید خوب ورزش کنید یا تغذیه سالم داشته باشید. کم خوابیدن به مرور زمان خطر ابتلا به تعدادی از بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی را بالا می برد.

تعدادی از پژوهش ها ارتباط کمبود خواب در کوتاه مدت را با فاکتورهای خطر شناخته شده بیماری های قلبی (مانند افزایش کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون) نشان داده اند. در یکی از این مطالعات که در مجله “Sleep” در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسید، ۹۸ هزار مرد و زن ژاپنی ۴۰ تا ۷۹ سال طی یک بازه ۱۴ ساله مورد مطالعه قرار گرفتند. در این بررسی، مشخص شد زنانی که کمتر از ۴ ساعت در روز می خوابیدند، ۲ برابر بیشتر از زنانی که حداقل ۷ ساعت می خوابیدند در خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی بودند.

مطالعات همچنین نشان داده اند کم خوابی باعث افزایش فشار خون، التهاب و هورمون های استرس می شود.

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فربد زاهدی تجریشی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.