مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

پیشگیری از حمله قلبی: آیا باید از دود غیرمستقیم یا ثانویه دوری کرد؟

دود ثانویه به دود حاصل از استعمال دخانیات توسط افراد سیگاری گفته میشود که در محیط باقی مانده و افراد دیگری را که وارد آن محیط شده و بطور غیر ارادی این دود موجود در هوا را استنشاق و تنفس میکنند ، تحت تاثیر قرار میدهد

آیا ممکن است دود ثانویه خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد؟

دود ثانویه به دود حاصل از استعمال دخانیات توسط افراد سیگاری گفته میشود که در محیط باقی مانده و افراد دیگری را که وارد آن محیط شده و بطور غیر ارادی این دود موجود در هوا را استنشاق و تنفس میکنند ، تحت تاثیر قرار میدهد.قرار گرفتن در معرض دود ثانویه یک عامل خطر برای حمله قلبی است. تنفس دود دست دوم می تواند باعث شود سلول های موجود در خون شما که مسئولیت لخته شدن خون را دارند(پلاکت ها)  ، چسبناک تر شوند و خون شما را بیشتر مستعد لخته شدن کنند. این می تواند باعث ایجاد لخته ای شود که می تواند شریانی را مسدود کرده و باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود. دود دست دوم همچنین باعث اختلال در عملکرد اندوتلیال(بافت پوشاننده رگ) می شود که موجب می شود شریان ها نتوانند گشاد شوند. این وضعیت با بسیاری از انواع بیماریهای قلبی-عروقی در ارتباط است.

مواد شیمیایی موجود در دود ثانویه همچنین باعث تحریک غشای عروق شما شده و باعث تورم آنها می شود (التهاب). این التهاب می تواند شریانهای شما را تنگ کند و خطر ابتلا به درد قفسه سینه مرتبط با قلب(آنژین) و حتی حمله قلبی را افزایش دهد.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که پس از تصویب قوانینی علیه دود و مواد دودزا ، میزان حمله قلبی در آن مناطقی کاهش یافته است. برای جلوگیری از دود دست دوم سعی کنید:

  • از دودی که دیگران با بازدم به بیرون میفرستند دوری کنید
  • از مکانهایی که دیگران در حال کشیدن سیگار هستند ، حتی مکانهای باز ، اجتناب کنید
  • برای سیگاریها توضیح دهید که دود آنها برای شما و دیگران مضر می باشد
  • اطرافیانتان را که سیگاری هستند بطور مرتب تشویق کنید تا در محل های باز و آزاد و بیرون از فضای منزل به مصرف سیگار بپردازند تا میزان دود ثانویه ای که دیگران ممکن است در معرض آن قرار گیرند ، کاهش یابد
  • سیگاری هایی که اطرافتان هستند را تشویق کنید تا سیگار را ترک کنند.

بخصوص در صورتی که قبلا دچار حمله قلبی شده اید یا به بیماری قلبی مبتلا هستید ، بسیار مهم است که از دود دست دوم دوری کنید.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

محمدمهدی ظهوری

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.