مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

کاردیو میوپاتی اتساعی(دیلاته):

کاردیو میوپاتی اتساعی بیماری قلبی است که یکی از علل نارسایی قلب است. نارسایی قلب به این معناست که قلب شما برای تامین میزان خون کافی بدن ضعیف شده است.

کاردیو میوپاتی اتساعی(دیلاته):

کاردیومیو پاتی اتساعی چیست؟

وضعیتی است که در ان سلول های قلبی (میوسیت ها) ضعیف میشوند وخون را به انداره کافی پمپ نمیکنند.حفره ی اصلی قلب که خون را پمپ میکند بطن چپ است. در افرادی که کاردیومیوپاتی اتساعی دارند بطن چپ گشاد میشود.همچنین ممکن است که بطن راست هم گشاد شود.زمانی که قلب خون را به اندازه کافی پمپاژ نمیکند مشکلاتی را به وجود می اورد که به ان نارسایی قلب میگویند.

وقتی پزشک به شما میگوید که دچار نارسایی قلب شده اید به این معنا نیست که قلب شما از کار افتاده است بلکه قلب شما برای تامین میزان خون لازم بدن شما ضعیف شده است.

علایم و نشانه های کاردیو میوپاتی اتساعی چیست؟

  • در مراحل اولیه و نارسای های خفیف معمولا علایمی ندارد و تنها تنگی نفس به خصوص در زمان ورزش ایجاد می کند.در موارد نارسایی قلبی شدید

ممکن است باعث شکایت های زیر شود:

  • مشکلات تنفسی به هنگام خواب یا در حال استراحت
  • عدم تحمل فعالیت های فیزیکی
  • تورم در پا

 

آیا آزمایشی برای سنجش کادیومیوپاتی اتساعی وجود دارد؟

بله اگر پزشک شما به  داشتن کاردیو میوپاتی اتساعی درشما شک کند از شما انجام یک یا تعداد بیشتری از تست های زیر را میخواهد.

رادیوگرافی از قفسه سینه:

در این عکس وجود مایع در ریه ها و اندازه قلب و عروق بزرگ در قفسه سینه را نشان میدهد.

 

الکتروکاردیوگرام(ECG):

این تست فعالیت اکتریکی قلب شما را اندازه میگیرد. ریتم قلبی شما و نشانه هایی از تنگی عروق و سکته های قلبی را نشان میدهد.

 

اکوکاردیوگرام(اکو):

در این تست از امواج صوتی استفاده میشود تا تصویری از قلب به دست بیاید.به کمک ان میتوان ضخامت دیواره های قلب و اندازه حفرات قلبی را اندازه گرفت همچنین میزا ن پمپاژ قلب و عملکرد دریچه های قلب را میتوان دید.

 

تست ورزش یا استرس تست:

در این تست از شما خواسته میشود که روی تریدمیل راه بروید و همزمان هم الکتروکاردیوگرام  و فشار خون شما ثبت میشود.با فعالیت و دویدن قلب  شما مجبور به پمپاژ سریع خون میشود. همچنین میزان نیاز خود قلب هم به خون افزایش میابد. در نتیجه این تست پزشک ممکن است با توجه به اینکه قلب شما خون کافی دریافت میکند به شما داروی بدهد که باعث گشادی عروق شود یا باعث شود که قلب شما پمپاژ خون بهتری داشته باشد.

کاتتریزاسیون قلب یا کاردیاک کت :

در این تست پزشک یک لوله باریک را وارد عروق پا یا دست میکند و از این طریق به قلب شما میرسد .گاهی پزشک شما ماده حاجب را در عروق و یا حفرات قلبی تزریق میکند تا در صورت وجود تنگی عروق آنرا ببیند که به این قسمت از این تست انژیوگرافی عروق قلبی میگویند.

 

نمونه برداری یا بیوپسی از قلب:

در این تست از قلب شما نمونه برداری انجام می شود تا علت اصلی کاردیومیوپاتی شما مشخص شود.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

زهرا صنعتیان

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.