مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

مبارزه با التهاب، راهی برای پیشگیری از بیماری های قلبی

احتمالا از قبل می دانید که کلسترول بالا و فشارخون از عوامل عمده خطر بیماری های قلبی هستند. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که التهاب در بیماری های قلبی نقش اساسی دارد و تلاش برای کاهش آن می تواند از حملات قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند.

مبارزه با التهاب، راهی برای پیشگیری از بیماری­های قلبی

دقیقا مانند اینکه فشارخون، کلسترول و مقدار قندخون را هدف قرار داده­ایم باید التهاب را نیز هدف قرار دهیم. همه­ی ما باید تلاش کنیم تا التهاب مزمن را در بدن خود کاهش دهیم.” در اینجا اطلاعاتی را که برای محافظت از قلب خود در برابر اثرات التهاب باید بدانید آورده­ایم.

مطالعاتی که به التهاب اشاره می­کنند:

دو دهه­ی پیش محققان کشف کردند که سطح بالای التهاب با افزایش احتمال حمله­ی قلبی یا سکته­ی مغزی مرتبط است. با این حال آنچه آن­ها نمی­دانستند این بود که آیا درمان­های ضد التهابی می­توانند از وقوع این بیماری­ها جلوگیری کنند یا نه.

در سال ۲۰۰۸ مطالعه­ای نشان داد که افراد مسن که کلسترول خون آن­ها بالا نیست اما سطح عوامل التهابی در آن­ها بالاست درمان با داروی استاتین که کاهنده­­ی کلسترول خون است، تعداد حملات قلبی و سکته­ی مغزی را کاهش می­دهد. اما مشخص نبود که آیا این به این دلیل است که استاتین­ها التهاب را کاهش می­دهند یا بیشتر باعث کاهش کلسترول بد می­شوند. زیرا استاتین هر دو اثر را دارد.

اخیرا یک آزمایش بالینی یک اثر یک نوع آنتی­بادی(پادتن) ضد التهاب تزریقی را به افرادی که قبلا دچار حمله­ی قلبی شده­بودند و علی­رغم مصرف استاتین دارای فاکتور­های التهابی بالا بودند مطالعه کرد. این مطالعه برجسته سرانجام ثابت کرد که هدف قرار دادن التهاب بدون تغییر سطح کلسترول می تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد. افرادی که تحت درمان جدید ضد التهابی قرار گرفتند احتمال حملات قلبی یا سکته های بعدی تا ۱۵ درصد در آن­ها کاهش یافت. همچنين نياز به مداخلات اساسی مانند آنژيوپلاستي و جراحي پیوند عروق قلبی را ۳۰ درصد كاهش داد و اثبات كرد كه پرداختن به التهاب براي جلوگيري از بيماري هاي قلبي ضروري است. مطالعات بیشتر اکنون در حال بررسی این است که آیا داروهای قدیمی و ارزان­تری که از طریق دهان مصرف می­شوند مانند کلشیسین(Colchicine) و متوترکسات(methotrexate)) می توانند فواید مشابهی در محافظت از قلب داشته باشند.

نقش التهاب در بیماری­­های قلبی

التهاب بخشی از پاسخ ایمنی بدن به یک بیماری یا آسیب است. هنگامی که زخم یا عفونت دارید ، التهاب به مقابله با میکروب­ها کمک کرده و بهبود آن را تسهیل می­کند. تجمع کلسترول و سایر مواد در عروق (به نام پلاک یا تصلب شراین) نیز می­تواند پاسخ التهابی ایجاد کند.

“برای شرایط کوتاه مدت ، التهاب مفید است. اما سطح پایین التهاب مداوم رگ­های خونی شما را تحریک می کند. التهاب ممکن است باعث رشد پلاک­ها ، شل شدن پلاک در رگ­ها و ایجاد لخته های خون شود که علت اصلی حملات قلبی و سکته­ی مغزی است. ”

اگر لخته­ی خون باعث انسداد شریان قلب شود، دچار حمله قلبی می­شوید. اگر لخته خون باعث انسداد شریان مغز شود ، نتیجه آن سکته مغزی است.

تغییرات سبک زندگی ضد التهابی

خبر خوب این است که می­توانید با اجتناب از عواملی که پاسخ التهابی بدن شما را فعال می­کنند، التهاب را کنترل کنید. و همین شیوه­ی زندگی باعث کاهش کلسترول بد خون، کاهش فشار خون و کاهش قند خون بالا نیز می شود.

آنچه می­توانید برای کاهش التهاب انجام دهید:

ترک سیگار:سیگار به عروق خونی آسیب می­رساند و باعث تصلب شراین می شود. با ترک سیگار می­توانید خطر بیماری قلبی خود را به نصف کاهش دهید.

وزن سالم داشته باشید: اضافه وزن باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری­های متعدد می­شود. چربی اضافی به دور شکم یک خطر برای بیماری­های قلبی است. نوع چربی­ای که در شکم جمع می­شود (چربی احشایی نامیده می­شود) مولکولی ترشح می­کند که باعث التهاب می­شود.

فعالیت را افزایش دهید: ورزش با حداقل ۲۰ دقیقه در روز می­تواند باعث کاهش التهاب شود. لازم نیست در یک جلسه عرق شدید داشته باشید: تمرینات متوسط ​​، مانند راه رفتن سریع، موثر است.

رژیم غذایی سالم برای قلب خود داشته باشید: غذاهای فست­فود و فرآوری شده التهاب ایجاد می­کنند. از طرف دیگر، غذاهای کامل ضد التهاب هستند. میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، آجیل و ماهی­های چرب بیشتر بخورید.

التهاب مزمن علائمی ایجاد نمی­کند. تنها راه اندازه­گیری آن آزمایش خون است و اکثر افراد به طور منظم از نظر التهاب غربالگری نمی­شوند. انتخاب شیوه زندگی سالم بهترین راه برای کاهش این عامل خطر است، اگرچه پزشکان ممکن است داروی استاتین را برای افرادی که بیشتر در معرض خطر بیماری­های قلبی هستند تجویز کنند. پزشک می­تواند میزان خطر شما و مراحل بعدی را که برای شما مناسب ترند تعیین کند.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.