مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

نگاهی ساده به تشخیص و کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی (۳)؛جنسیت یک عامل تاثیر گذار

بروز بیماری های مزمن که بیماری های قلبی از مهم ترین انها می باشد، در زنان و مردان تفاوت هایی دارد.اولین سکته قلبی در مردان ۶۵ سال و در زنان ۷۰ سالگی اتفاق می افتد. لازم به ذکر است در زنان با افزایش سن احتمال بروز این بیماری افزایش می یابد.

 

نگاهی ساده به تشخیص و کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی (۳)

 جنسیت یک عامل تاثیر گذار

اگرچه بیماری های قلبی اصلی ترین عامل مرگ چه در زنان و چه در مردان در کشورهای پیشرفته باقی مانده است ، اما وقتی نوبت به علائم و پیش بینی می رسد یک سری تفاوت هایی بین جنسیت ها وجود دارد . احتمال داشتن گرفتگی سرخرگ خونرسان قلب در مردان بیشتر از زنان است ، و معمولا این گرفتگی در سن های پایین تر اتفاق می افتد . علاوه بر این میانگین سن اولین سکته قلبی در مردان ۶۵ سال و در زنان ۷۰ سال می باشد.

میزان ابتلا به بیماری های مزمن در زنان و مردان متفاوت است. در برخی از مطالعات ذکر شده که اگر چه در زنان هم همانند مردان بیماری های قلبی از عوامل اصلی مرگ و میر و از کار افتادگی میباشد اما تظاهرات این بیماری در زنان حدود ده سال دیرتر از زنان رخ میدهد. مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در مردان ۵/۲ برابر بیشتر از زنان است.

طبق پژوهش های انجام گرفته در کشور زنان بعلت فعالیت بدنی کمتر، بارداری های متعدد، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، سطح تحصیلات، تغییرات هورمونی و همچنین فاکتور ارثی و ژنتیکی با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری در آنها افزایش مییابد.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

تابان واشقانی فراهانی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.