مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

اهمیت بیشتر ارزیابی شاخص توده بدنی (BMI) برای کودکان و نوجوانان

با این که شاخص توده بدنی (BMI) به طور مستقیم برای تشخیص بیماری ها به کار نمی رود ولی از آن برای غربالگری بیماری های مرتبط با وزن و چربی استفاده می شود (مانند:فشار خون بالا ، دیابت نوع دو ،سکته و… ) و چه بهتر که این بیماری ها از سنین پایین تشخیص داده شوند تا راحت تر کنترل شوند.

اهمیت بیشتر ارزیابی شاخص توده بدنی (BMI)  برای کودکان و نوجوانان

شاخص توده بدنی (BMI) چیست؟

شاخص توده بدنی (BMI) معیاری برای ارزیابی وضعیت وزنی است که حاصل تقسیم وزن فرد بر مجذور قد (بر واحد متر) می باشد.

مقدار این شاخص در بزرگسالان نشان دهنده وضعیت وزنی  فرد (کمبود وزن،وزن نرمال،اضافه وزن،چاقی) می باشد برخلاف بزرگسالان، در کودکان و نوجوانان شاخص توده بدنی (BMI) به سن و جنسیت فرد وابسته است و هر فرد را فقط می توان با افراد هم سن و جنس مقایسه کرد.

شاخص توده بدنی (BMI) نشان دهنده چیست؟

به طور کلی، BMI با مقدار چربی موجود در بدن رابطه مستقیم دارد؛ یعنی هرچه BMI فرد بیشتر باشد میزان چربی موجود در بدن هم بیشتر است که در مقادیر بالا خطر آفرین است.

می توان اندازه گیری BMI را روش جایگزین و کم هزینه به جای اندازه گیری مقدار چربی در موارد خاص استفاده کرد.

روش اندازه گیری ب شاخص توده بدنی (BMI) برای کودکان و نوجوانان هیچ فرقی با بزرگسالان ندارد.

به دلیل تغییرات سریع سن و قد کودکان و نوجوانان ، شاخص توده بدنی آنها هم تغییرات زیادی دارد و بنابراین در آنها BMI هر فرد را باید با  BMIافراد هم سن و همجنس مقایسه کنید تا درک مشخصی از وضعیت بدنی کودک یا نوجوان به دست آورید.

 

اهمیت و کاربرد BMI در کودکان و نوجوانان:

با این که BMI به طور مستقیم برای تشخیص بیماری ها به کار نمی رود ولی از آن برای غربالگری بیماری های مرتبط با وزن و چربی استفاده می شود (مانند:فشار خون بالا ، دیابت نوع دو ،سکته و… ) و چه بهتر که این بیماری ها از سنین پایین تشخیص داده شوند تا راحت تر کنترل شوند.

به گزارش مراکز علمی معتبر در پیشگیری و کنترل بیماری تعداد کودکان و نوجوانانی که BMI بیشتر از حد نرمال دارند در طی ۴۰ سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای کرده است. بنابراین پایش و ارزیابی شاخص توده بدنی را از همان سنین کم برای فرزندان خود جدی قلمداد کنید.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

حامد جاویدپور

1 نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.