مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

شش باور غلط درباره آپنه خواب

باورهای اشتباه و غیرعلمی در ارتباط با آینه ی خواب وجود دارد؛ مواردی از قبیل عدم رخداد آپنه ی خواب کودکان، تاثیر اضافه وزن و چاقی بر آن، داشتن خروپف نشانه ی اصلی وجود آپنه خواب و موارد از این قبیل که در متن اصلی به تفضیل شرح داده شده اند.

 شش باور غلط درباره آپنه خواب

۶ باور غلط که باید در مورد علائم و خطرات مربوط به آپنه خواب بدانید.

باور غلط: آپنه خواب در کودکان رخ نمی دهد.

ممکن است ۱۰ تا ۲۰ درصد از کودکانی که خروپف می کنند، دچار آپنه خواب باشند و تخمین زده می شود که در کل ۳ درصد از کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. در حقیقت، تمام گروه های سنی می توانند تحت تأثیر  آپنه خواب قرار بگیرند. اگر کودک شما خروپف می کند، آن را به متخصص اطفال نشان دهید.

باور غلط: من اضافه وزن ندارم، بنابراین آپنه خواب ندارم.

” قطعا، چاقی بزرگترین عامل خطر برای آپنه خواب است.” اما بیمارانی که وزن طبیعی دارند یا فقط کمی اضافه وزن دارند نیز می توانند آن را داشته باشند. آناتومی صورت و گردن نیز ممکن است نقش داشته باشد: به عنوان مثال افرادی که دچار لوزه های بزرگ، فک کوچک، فک بالا جلوتر از فک پایین، چانه فرو رفته یا گردن بزرگ هستند، در معرض خطر بیشتری هستند.

باور غلط: هرکسی که خروپف می کند، دچار آپنه خواب می باشد.

در افراد مبتلا به آپنه خواب، در شب تنفس هنگام خواب چندین بار قطع می شود، که اغلب منجر به خروپف شبانه و علائم کمبود خواب در روز می شود. افرادی که خروپف می کنند اما روز بعد سرحال هستند، ممکن است فقط “خروپف ساده” داشته باشند، نه آپنه خواب. هنوز هم ارزش دارد که موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید اگر دلیلی برای نگرانی وجود داشته باشد وی بهتر می تواند آن را تعیین کند. ظاهرا برخی از افراد به خواب کمتری احتیاج دارند و ممکن است در طول روز احساس خستگی یا خواب آلودگی نکنند، که می تواند مشکل آپنه خواب واقعی را پنهان کند و باعث به تأخیر افتادن شناسایی و درمان مناسب شود.

باور غلط: هرکسی که دچار آپنه خواب می باشد، خروپف می کند.

از طرف دیگر، اگر خروپف نمی کنید، لزوماً از خطر ابتلا خارج نمی شوید: بیش از ۲۰ درصد از بیمارانی که دچار آپنه خواب هستند، خروپف نمی کنند. سایر علائم شامل تنفس همراه با خرخر، تنگی نفس و تنفس دشوار شبانه می باشد.”قوی ترین نشانه این است که کسی به شما بگوید دیده است که در هنگام خواب تنفستان  متوقف می شود به این شخص”شاهد آپنه خواب “میگویند. بیدار شدن از خواب با سردرد یکی دیگر از علائم کمتر شناخته شده در عین حال رایج در مورد آپنه خواب است. بیدار شدن از شدت خشکی دهان یا گلو نیز همین طور است. اگر این علائم را دارید، به ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود هشدار دهید.

باور غلط: آپنه خواب یکی از بیماری های مردان است.

زنان مبتلا به آپنه خواب معمولاً تشخیص داده نمی شوند. زنان تمایل کمتری برای در میان گذاشتن خروپف خود با پزشک دارند. همچنین، خروپف زنان ممکن است توسط  همسرشان مورد توجه قرار نگیرد، زیرا اغلب به اندازه صدای مردان بلند نیست و زنان ممکن است علائم مختلفی مانند بی خوابی، سردرد صبحگاهی، اختلالات خلقی، کمبود انرژی و خواب آلودگی را گزارش کنند – علائمی که می توانند تعداد زیادی از مشکلات را نشان دهند، در نتیجه تشخیص علت دشوار می شود. خطر آپنه خواب در زنانی که یائسه شده اند افزایش می یابد.

باور غلط: من خروپف می کنم اما احساس خوبی دارم. نیازی نیست که بررسی کنم.

قبل از اینکه احتمال ابتلا به آپنه خواب را رد کنید – یا با پزشک خود مشورت کنید – احساس واقعی خود را در طول روز بررسی کنید. آیا اغلب در تمرکز کردن مشکل دارید؟ آیا علائم افسردگی را نشان می دهید؟ آیا با بستگان خود بد اخلاق هستید؟ آیا هنگام جلسات، هنگام تماشای تلویزیون یا در ماشین، چرت می زنید ؟ همه اینها می تواند نشانه های آپنه خواب یا سایر اختلالات خواب باشد. با پزشک خود در مورد علائم خود صحبت کنید و اقدامات لازم را برای شروع احساس بهتر در روز و شب انجام دهید.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فاطمه پورجولا

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.