مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چرا برخی افراد دچار خرناس و خر و پف می شوند؟

خر و پف یکی از اختلالات شایع هنگام خواب است که نه تنها کیفیت و مقدار خواب را تحت تاثیر قرار میدهد، بلکه میتواند تأثیرات نامطلوب بیشتری بر سلامت ما بگذارد و یا علامت بیماری مهمتری باشد که نیاز به پیگیری دارد. روش های مختلفی از جمله استفاده از دستگاه های CPAP در درمان میتوانند کمک کننده باشند.

چرا برخی افراد دچار خرناس و  خر و پف می شوند؟

خر و پف و خرناس با انواع  وشدت­های مختلف امری شایع است. حدود ۴۵ درصد بزرگسالان گاها و ۲۵ درصد به صورت مرتب دچار خرو پف می شوند که این امر منجر به آزار خود و دیگران می­شود.

احتمال رخداد خر و پف در افراد دارای اضافه وزن، آقایان میانسال یا خانم­های یائسه بالاتر می باشد که خرناس شبانه با افزایش سن شدت می یابد.

چرا افراد خر و پف می­کنند؟ صدای خر و پف ناشی از مختل شدن تنفس است که توسط بعضی عوامل همچون کاهش قدرت عضلانی،  بزرگی لوزه­ها یا کام نرم و زبان کوچک بلند ایجاد می شود. همچنین خر و پف می­تواند نشانه خطرسایر  مشکلاتی باشد که با تنفس شما در حین خواب تداخل می­کند و البته قابل درمان هم هست مانند احتقان بینی ایجاد شده توسط عفونت سینوس­ها یا آلرژی، پلیپ یا انحراف سپتوم (تیغه میانی) بینی. در برخی موارد نیز خر و پف نشانه بیماری جدی­تر یا حتی تهدیدکننده حیات است.

آپنه (قطع تنفس) خواب

خر و پف، مخصوصا آن­هایی که پر سر و صدا ترند و باعث وقفه در خواب شده یا پس از تنفس مجدد منجر به بریده شدن نفس­ها می­شوند، می­تواند نشانه آپنه انسدادی خواب باشد. آپنه خواب می­تواند ریسک فاکتور جدی برای بیماری­های قلبی عروقی باشد و باید به سرعت تشخیص داده شده و درمان شود.

افراد مبتلا به آپنه خواب، وقفه­های متعددی در تنفس خود در طول خواب دارند. این وقفه­ها ممکن است ۲۰ تا ۳۰ بار در هر ساعت رخ دهند. در نتیجه، سطح اکسیژن خون افت کرده و مغز شما را از خواب بیدار کرده و وادار به تنفس می­کند.

آپنه خواب شما را دچار افزایش ناگهانی هورمون استرس( آدرنالین)شده و  گویی هر چند دقیقه یک نفر شما را با تکان دادن بیدار می­کند. سیستم قلبی عروقی شما نیز باید بیشتر کار کند و شما خواب آرام بخش و عمیقی را تجربه نمی­کنید.

در نتیجه، افراد دارای آپنه خواب می­توانند با مشکلات عمده در سلامت خود مواجه شوند، همانند:

  • ریتم نامنظم ضربان قلب
  • فشار خون بالا
  • ریسک بالاتر سکته قلبی و مغزی
  • ریسک بالاتر دیابت
  • ریسک بالاتر تصادفات جاده­ای با توجه به کمبود خواب در طول روز

تحقیقات علمی حاکی از آن است که آپنه خواب شدید در سنین میانسالی یا پیری می­تواند شانس مرگ زودرس را تا ۴۶ درصد افزایش دهد. اما خبر خوب آن که درمان با دستگاه های کمک تنفسی (Continues Positive Air Pressure (CPAP)) که به آرامی هوا را به درون راه­های هوایی شما وارد کرده و سبب باز نگاه داشتن آن­ها می گردد باعث می­شود ریسک مرگ کاهش یابد.

کم­ خوابی

خر و پف کیفیت و کمیت خواب شما را تحت تأثیر قرار می­دهدکه اثر آن فراتر از احساس خستگی ساده در روز بعد است. خواب بخش مهمی از سلامتی است. خواب کافی در کاهش دوره نقاهت پس از بیماری و یا آسیب مؤثر است. نداشتن خواب کافی در طول بازه­ای از زمان مرتبط با بسیاری از مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت و بیماری­های قلبی می­باشد.

مزایای روانی خواب مناسب نیز از اهمیت شایانی برخوردار هستند. اختلالات خواب می­توانند زندگی پراسترس و غیرسازنده­ای را در پی داشته باشند چنانچه که در برخی افراد دچار مشکل خواب مزمن (بی­خوابی) ریسک بیشتری در ابتلا به بیماری­های روحی و روانی به چشم می خورد. در مطالعات مختلف گزارشی از ارتباط کمبود خواب با افسردگی نیز نشان داده شده است. چنانچه در مطالعه تحقیقاتی نشان داده شده است که  افراد دچار  کمبود خواب، مشکلات بیشتری در انجام فعالیت­های نیازمند حافظه و یادگیری را تجربه می کنند.

لازم به ذکر است که نیاز به خواب در افراد مختلف متفاوت بوده  لیکن بزرگسالان سالم عموما نیازمند ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه هستند.

اقداماتی برای خواب بهتر و سلامتی

اگر خر و پف شما برای خودتان یا اطرافیانتان  مشکل ایجاد کرده است، به پزشک مراجع کنید تا درمان مناسب شما تعیین گردد.

درمان آپنه خواب فشار خون را کاهش می­دهد

طبق پژوهش های مراکز تحقیقاتی، افراد دچار آپنه انسدادی خواب شدید که هر شب از دستگاه­های CPAP استفاده می­کنند ، میزان فشار خون آنها بطور محسوسی کاهش می یابد.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

امیرحسین بهنوش

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.