مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خر و پف حین خواب را جدی بگیرید

یکی از مشکلات احتمالی هنگام خواب خرو پف کردن است که تنفس فرد حین خواب به دفعات موقتا قطع شود. در افرادی که دچار شایع ترین نوع آن که آپنه انسدادی حین خواب نامیده می شود هستند، بافت نرم قسمت فوقانی دهان و یا پشت حلق باعث انسداد کامل راه هوایی می شود.

خر و پف حین خواب را جدی بگیرید

آپنه خواب: تقریبا از هر ۱۰ نفر بالای ۶۵ سال یک نفر به این بیماری مبتلا هستند. یکی از علل خر و پف حین خواب می باشد و باعث می شود تا تنفس فرد حین خواب به دفعات موقتا قطع شود. در افرادی که دچار شایع ترین نوع آن که آپنه انسدادی حین خواب نامیده می شود هستند، بافت نرم قسمت فوقانی دهان و یا پشت حلق باعث انسداد کامل راه هوایی می شود. این امر باعث افت اکسیژن شده، در نتیجه مغز فرمانی تحت عنوان “همین الان نفس بکش!” صادر می کند که باعث می شود فرد موقتا و برای مدت بسیار کوتاهی بیدار شده و ولع هوایی را که به آن دچار شده از طریق یک دم محکم رفع کند. این فرمان همچنین همان مسیرهای عصبی و هورمونی ای را فعال می کند که طی عصبانیت یا ترس تحریک می شوند. در نتیجه، قلب با سرعت بیشتری می تپد و فشار خون بالا می رود؛ ضمن اینکه احتمال سایر عواملی که ریسک بیماری قلبی را بیشتر می کنند همانند التهاب و تمایل خون به لخته شدن نیز بیشتر می شود. خواب آلودگی حین روز نیز معمولا با آپنه خواب  همراهی دارد.

تحقیقات خطرات آپنه خواب را نشان داده اند: در یک مطالعه با پیگیری ۱۸ ساله شرکت کنندگان، افرادی که از آپنه شدید خواب رنج می بردند، نسبت به افراد بدون آپنه ۳ برابر بیشتر احتمال مرگ در اثر علل قلبی-عروقی داشتند. وقتی محققان افرادی که از “ماشین تنفسی” (یکی از درمان های رایج آپنه) استفاده می کردند را از مطالعه خارج نمودند، ریسک مذکور به ۵ برابر و بیشتر رسید. دوره های آپنه می توانند موجب شروع آریتمی ها (ضربان نامنظم قلب) شوند که خود می تواند خطر سکته و نارسایی قلبی را بالا ببرد.

در حال حاضر کارشناسان به افرادی که دچار فشار خون بالا، آنژین، نارسایی قلبی، بیماری عروق محیطی، سابقه سکته قلبی یا مغزی در گذشته و یا سایر بیماری های قلبی-عروقی هستند توصیه می کنند که برای چک شدن از جهت ابتلا به آپنه خواب به پزشک مراجعه نمایند.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فربد زاهدی تجریشی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.