مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آنچه افراد مبتلا به دیابت باید درباره کرونا ویروس (COVID-19) بدانند.

در بحران همه گیری کرونا پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ویروس (COVID-19)خصوصا در بیماران مبتلا به دیابت بسیار با اهمیت است.رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و چک روزانه میزان قند خون می تواند نقش موثری داشته باشد. این زمان برای افراد با ایمنی ضعیف دوران سختی است و اگر مراقب سلامتی خود نباشید و به توصیه های پزشکی عمل نکنید، خطر کرونا ویروس جدید همچنان افزایش می یابد.

آنچه افراد مبتلا به دیابت باید درباره کرونا ویروس (COVID-19) بدانند.

با  وجود  اطلاعات جدیدی که هر روز منتشر می شوند، هنوز درباره کرونا ویروس (COVID-19) چیز زیادی نمی دانیم.

اما طبق گفته های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ایی از جمله دیابت در هر سنی ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فرم شدید بیماری کرونا ویروس جدید قرار دارند.

مبتلایان به دیابت در صورت ابتلا به ویروس ، به احتمال بیشتری در بیمارستان بستری شده و تحت مراقبت های ویژه قرار می گیرند.

اما خبر خوب برای افراد مبتلا به این است که شما می توانید با کنترل خوب قند خون، احتمال ابتلا به ویروس را به حداقل برسانید.

در صورت  داشتن هرگونه علائم بیماری ویروسی با پزشک خود صحبت کنید. در صورت احساس بیماری از جمله تب بالا همراه با سرفه و تنگی نفس فوراً به دنبال مراقبت های درمانی باشید، بهتر است که از قبل وضعیت خود را به کارکنان مرکز درمانی اطلاع  دهید و پیش از ورود به بیمارستان حتما ماسک بزنید.

در خانه بمانید

احتمالاً درباره اهمیت فاصله اجتماعی (حداقل دو متر از دیگران) در هنگام شیوع کرونا ویروس شنیده اید. اگر مبتلا به دیابت هستید، این توصیه را جدی بگیرید. در هر فرصتی برای فاصله اجتماعی ها استفاده کنید و اگر با افراد مشکوک به بیماری تماس داشته اید، خودتان را در خانه قرنطینه کنید.

در اینجا چند نکته دیگر می پردازیم:

لوازم  و داروهای مورد نیاز خود را تهیه کنید

مطمِئن شوید که به اندازه کافی انسولین، دیگر داروها و لوازم مورد نیاز (مانند سرنگ انسولین، تست سنجش کتون، الکل و صابون) برای یک هفته یا بیشتر در خانه دارید.

مواد غذایی مورد نیازتان را خریداری کنید

کربوهیدراتهای ساده و نوشیدنی های الکترولیت مفید خریداری کنید. غذاهای بهداشتی فاسد نشدنی ذخیره کنید.

راهکارهایی برای کاهش نگرانی و اضطراب تان پیدا کنید

از حل کردن جدول تا بافندگی و خیلی کارهای دیگر، سرگرمی مورد علاقه تان را پیدا کنید. با دوستان خود در ارتباط باشید و بدانید که آن ها چه کارهایی انجام می دهند.

 برای حفظ سلامتی تان فعالیت فیزیکی مناسب داشته باشید

لازم نیست تمام خبرها را دنبال کنید یا مدام در شبکه های اجتماعی باشید. پیاده روی انفرادی داشته باشید یا تمرین های ورزشی را  در خانه همراه با برنامه های تلویزیونی یا اپلیکیشن های ورزشی انجام دهید.

در صورت ابتلا به کرونا ویروس (COVID-19)

اگر به کرونا ویروس (COVID-19)مبتلا شده اید، تمام تلاش خود را برای کنترل دقیق سطح گلوکز انجام دهید و همچنان داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید. شما باید در اسرع وقت با دکتر خود در مورد داروهایتان مشورت کنید.

اگر علائم شما بدتر شد و نیاز به مراجعه به اورژانس دارید ، تمام وسایل خود (مانند پمپ انسولین) و داروها را با خود داشته باشد. با این کار اطمینان دارید آماده هستید و می توانید همچنان سطح گلوکز خود را کنترل کنید.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مونا گودرزی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.