مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

بیماری عروق کاروتید؛ سکته مغزی با چه علائمی بروز می کند؟

شریان های کاروتید خونرسانی مغز انسان را بر عهده دارند. در صورت انسداد این عروق به علت رسوب چربی، خون کافی به بافت مغز نرسیده و در نتیجه سکته ی مغزی بروز می کند که با علائمی از جمله بی حسی و ضعف عضلات و اختلال بینایی، تکلم و تعادل همراه است. در صورت بروز چنین علائمی حتی به صورت گذرا باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. همچنین در صورت وجود عوامل مستعد کننده مانند دیابت، پر فشاری خون، اختلال چربی خون و سابقه ی خانوادگی سکته ی مغزی، توصیه می شود جهت پیشگیری اولیه از این بیماری ناتوان کننده به پزشک مراجعه کنید

بیماری عروق کاروتید؛ سکته مغزی با چه علائمی بروز می کند؟

مغز انسان توسط عروقی به نام شریان های کاروتید خون رسانی شده که در صورت انسداد توسط رسوبات چربی (اصطلاحا پلاک چربی) دچار بیماری شده و خونرسانی به بافت مغز را مختل می کند.

این بیماری به آرامی ایجاد شده و معمولا بدون علامت است تا زمانی که سبب ایجاد عوارض پایدارتری شود. اگر کاهش خونرسانی گذرا باشد منجر به بروز حالتی به نام سکته مغزی ایسمیک(ناشی از کمبود خونرسانی) می شود، در حالی که اگر خونرسانی به مغز قطع شده یا به شدت کاهش یابد، سکته مغزی بروز می کند که به مراتب شدیدتر است، به طوری که  چهارمین علت مرگ و میر و همچنین مهم ترین علت ایجاد ناتوانی دائمی در ایالات متحده به شمار می رود.

علائم و نشانه های سکته مغزی:

  • بی حسی یا ضعف ناگهانی در صورت و اندام ها (معمولا در یک طرف بدن)
  • اختلال ناگهانی در تکلم
  • اختلال ناگهانی در بینایی
  • سرگیجه و اختلال تعادل ناگهانی
  • سردرد شدید ناگهانی بدون علت واضح

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

در صورت بروز هر یک از علائم یاد شده به سرعت به پزشک مراجعه کنید حتی اگر پس از گذشت مدتی کوتاه، این علائم به خودی خود برطرف شدند؛ چرا که امکان دارد یک سکته مغزی ایسمیک(ناشی از کمبود خونرسانی)  را تجربه کرده باشید که هر چند عوارض پایداری در شما ایجاد نمی کند اما شما را در خطر بروز سکته مغزی قرار می دهد.

همچنین اگر چنین حالاتی را تجربه نکرده اید، برای پیشگیری اولیه از بروز این بیماری در صورت وجود عوامل مستعد کننده ای مانند دیابت، پرفشاری خون، اضافه وزن و چاقی، اختلال چربی خون، سیگار کشیدن، کم تحرکی و یا سابقه ی سکته مغزی در خانواده به پزشک مراجعه کنید تا پیش از بروز این بیماری ناتوان کننده از آن پیشگیری کنید.

استاد ناظر:

دکتر نگار امیدی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

آریا امین الرعایا

1 نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.