مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

نگاهی ساده به تشخیص و کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی (۷)؛  توتون و قرار گرفتن در معرض آن مهمترین عوامل خطر قابل اصلاح

مصرف سیگار فاکتور مهمی برای ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلب و عروق می باشد. بطوریکه علاوه بر مصرف مستقیم سیگار قرار گرفتن در معرض دود آن در خانه یا محل کار خطر ابتلا به بیماری های قلبی را برای افراد غیر سیگاری ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.

نگاهی ساده به تشخیص و کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی (۷)؛

 توتون و قرار گرفتن در معرض آن مهمترین عوامل خطر قابل اصلاح

همه می دانیم که سیگار کشیدن یک عامل خطر مهم برای سلامتی می باشد: این علت قابل پیشگیری از دلایل اصلی مرگ در جهان است. اما بعضی از مردم ممکن است تعجب کنند وقتی بفهمند سیگار کشیدن نه تنها میتواند علت ابتلا به سرطان باشد، بلکه یکی از مهمترین عوامل خطر برای بیماری های قلبی نیز محسوب می شود. افرادی که سیگار می کشند دو تا چهار برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض مرگ ناشی از بیماری های قلبی می باشند.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار افراد دیگر نیز شما را در معرض خطر قرار می دهد بطوری که در معرض دود سیگار بودن در خانه یا محل کار خطر ابتلا به بیماری های قلبی را برای افراد غیر سیگاری ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش می دهد.

در کل، حدود یک تا سه مرگ افراد سیگاری ناشی از بیماری عروق کرونر است. اما خبر خوب این است که ترک سیگار می تواند به میزان قابل توجهی خطر را کاهش دهد. در طی یک سال پس از ترک سیگار، این افراد می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی خود را تا۵۰ درصد کاهش دهند. وبعد از گذشت ۱۵ سال، بیماری عروق کرونر در افراد سیگاری که قبلا سیگار می کشیدند  بسیار نزدیک به فردی است که هرگز سیگار نکشیده اند. یکی از دلایل احتمالی این کاهش خطر، این است که سیگار کشیدن احتمالا موجب التهاب در رگهای خونی می شود؛ حذف این تحریک کننده باعث کند شدن روند التهابی می گردد.

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

تابان واشقانی فراهانی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.