مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

سی تی آنژیوگرافی-۲

سی تی آنژیوگرافی یک روش تشخیصی است که در آن، علاوه بر سی تی اسکن از یک ماده ی حاجب نیز استفاده می شود تا رگ ها و بافت ها بهتر مشاهده شوند. در واقع جهت انجام این روش ابتدا ماده ی حاجب از طریق یک رگ محیطی در بازو یا دست به بدن تزریق می شود و سپس سی تی اسکن انجام می شود. از این روش برای برای مشاهده ی بهتر رگ ها و تصمیم گیری دقیق تر در مورد وضعیت سلامتی فرد استفاده می شود. این روش جهت تشخیص آترواسکلروزیس (تنگی رگ به علت تشکیل رسوبات چربی در دیواره آن)، آنوریسم (گشاد شدن غیر طبیعی رگ)، آسیب رگ، لخته خون در رگ و شکل های غیرطبیعی رگ در بدن کاربرد دارد. اگر فرد در گذشته سابقه ی حساسیت شدید به ماده ی حاجب داشته باشد، باید به پزشک خود اطلاع دهد. جهت انجام این روش، فرد باید از ۳ ساعت قبل ناشتا باشد اما می تواند داروهای قبلی خود را مصرف کند. بعد از انجام سی تی آنژیوگرافی در بیشتر مواقع فرد می تواند به فعالیت های روزمره ی خود برگردد.

سی تی آنژیوگرافی

چگونه برای یک سی تی آنژیوگرافی آماده شوم؟

  • لباس: ممکن است از شما خواسته شود که لباس خود را عوض کرده و لباس بیمار را به تن کنید. اگر این گونه باشد، یک گان ( لباس مخصوص بیمار ) به شما داده می شود.
  • ماده ی حاجب: ماده ی حاجب دارای ید نباید در بعضی از بیماران استفاده شود. اگر عملکرد کلیه ی شما مشکل دارد، قبل از انجام تست به پزشک اطلاع دهید. شاید بتوان سی تی اسکن را بدون ماده ی حاجب انجام داد یا یک روش تصویربرداری جایگزین پیدا کرد.
  • از شما خواسته می شود فرم رضایت را امضا کنید. در این فرم خطرات و عوارض جانبی سی تی آنژیوگرافی با جزئیات آمده است.
  • حساسیت (آلرژی) : اگر از قبل به هر نوع ماده ی حاجب حساسیت و آلرژی داشتید، موقع نوبت گرفتن برای انجام سی تی اسکن، این موضوع را به نماینده ی مرکز تصویربرداری اطلاع دهید. اگر در گذشته سابقه ی واکنش شدید به ماده ی حاجب داشته باشید، ماده ی حاجب به شما تزریق نخواهد شد. اگر سابقه ی واکنش های خفیف تا متوسط داشته باشید، قبل از انجام سی تی اسکن، داروهای خاصی برای شما تجویز می شود.
  • نوشیدنی\غذا: اگر تصویربرداری شما، بدون ماده ی حاجب درخواست شده باشد، شما می توانید قبل از انجام تصویربرداری، غذا بخورید، بنوشید و هر دارویی را که در حال مصرف آن هستید، مصرف کنید. اگر پزشک شما، درخواست یک سی تی اسکن با ماده حاجب داده است، از خوردن هرگونه ماده ی غذایی از ۳ ساعت قبل از انجام تست پرهیز کنید. مایعات فراوان بنوشید، و اگر دارویی از قبل برای شما تجویز شده، قبل از انجام تست می توانید آن را مصرف کنید.
  • اگر قرار است یک سی تی آنژیوگرافی از قفسه ی سینه برای شما انجام شود، از مصرف کافئین و انجام ورزش، از ۳ ساعت قبل از تست پرهیز کنید.
  • دیابتیک ها: افراد مبتلا به دیابت، بهتر است ۳ ساعت قبل از تست، یک صبحانه یا ناهار سبک میل کنند. بسته به نوع داروهای خوراکی که برای دیابت مصرف می کنید، ممکن است از شما بخواهند که برای ۴۸ ساعت بعد از تست از مصرف آن خودداری کنید. توصیه ها با جزئیات بیشتر بعد از انجام تست به شما داده می شوند.
  • داروها: تمام بیماران می توانند داروهای تجویز شده ی خود را به همان صورت که مصرف می کردند، مصرف کنند.

هنگام سی تی آنژیوگرافی چه اتفاقی می افتد؟

در زیر، خلاصه ای از آنچه هنگام انجام تست اتفاق می افتد، آمده است:

از شما می خواهند روی تخت دراز بکشید و تکنسین رادیولوژی موقعیت قرارگیری شما را روی تخت تنظیم می کند. یک راه وریدی جهت تزریق ماده حاجب روی دست یا بازوی شما تعبیه می شود. ممکن است هنگامی که ماده ی حاجب تزریق می شود، احساس گرما کنید و برای لحظاتی در دهان خود طعم فلز احساس کنید.

تکنسین می تواند از اتاقی دیگر شما را از راه پنجره ای مشاهده کند و از راه بلندگویی با شما صحبت کند. ممکن است از شما خواسته شود که هنگام اسکن، نفس خود را حبس کنید. بسته به اینکه از کدام قسمت بدن تصویربرداری انجام می شود، این تست می تواند از ۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول بکشد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود کمی بیشتر منتظر بمانید تا تکنسین از صحت و دقت عکس های تصویربرداری شده مطمئن شود.

بعد از اینکه تصویربرداری کامل شد، راه وریدی شما برداشته می شود. در بیشتر موارد، می توانید به تمام فعالیت های روزمره ی خود برگردید. بسته به شرایط خاص سلامتی شما، ممکن است توصیه های اضافه تری بعد از انجام تست برای شما در نظر گرفته شود.

 

ناظر: دکتر دانش سلطانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مبینا تقوا

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.