مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چاقی، مصرف شکر و سلامت قلب و عروق

چاقی به تنهایی باعث بیماری های قلبی عروقی و به ویژه نارسایی قلبی می شود، کاهش مصرف شکر و دقت در میزان شکر نهفته موجود در غذاها می تواند در کاهش خطر چاقی و بیماری های قلبی عروقی کمک کننده باشد.

چاقی، مصرف شکر و سلامت قلب و عروق

در نیم قرن گذشته، نرخ چاقی به طرز باورنکردنی افزایش یافته است. چاقی یک معضل پیچیده است که عوامل مختلفی در به وجود آمدن آن دخیل هستند. اما یکی از دلایل مهم این پدیده که اتفاقا همیشه در صدر عوامل ایجاد کننده قرار دارد، مصرف شکر و محصولات حاوی آن است. همان طور که مصرف شکر در چند دهه گذشته افزایش یافته است، سایز دور کمر افراد که معیار خوبی از میزان چاقی است نیز افزایش پیدا کرده است.

اگر نگران مراقبت از سلامتی خود هستید، باید نگاه دقیق تری به شیرینی جات در رژیم غذایی خود بیاندازید.

ارتباط مصرف شکر و افزایش وزن

تحقیقات بسیاری ارتباط بین مصرف شکر و اضافه وزن را نشان داده اند. به نظر می رسد این میان وعده های شیرین بر روی سلامت قلب و عروق ما نیز تاثیرگذار هستند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله جاما منتشر شد، افرادی که مصرف شکر بالایی داشتند (حدود ۲۰ درصد کالری روزانه) نرخ مرگ ومیر با بیماری های قلبی بیشتری در مقایسه با سایر افراد داشتند.

چاقی در سلامت قلب تاثیرگذار است

علاوه بر اینکه چاقی باعث همراهی سایر عوامل خطر بیماری های قلبی مانند کلسترول بالا و دیابت نوع ۲ می شود، خود چاقی و اضافه وزن به تنهایی در نبود عوامل دیگر هم باعث نارسایی قلبی می شود. بنابراین، دلایل بسیاری برای کاهش وزن وحفظ وزن مناسب وجود دارد که یکی از بهترین راه ها به حداقل رساندن مصرف خوراکی های شیرین است.

چگونه علاقه به غذاهای شیرین را کاهش دهیم؟

  • از نوشابه ها و سایر نوشیدنی ها با شکر افزوده بپرهیزیم.
  • میوه ها را جایگزین شکلات و کوکی ها و سایر تنقلات شیرین قرار دهیم.
  • به شکر نهفته در برچسب مواد غذایی توجه داشته باشیم.زیرا در بسیاری از غذا ها که انتظار نمی رود شکر اضافه وجود دارد مانند نان ساندویچ و سس ها.
  • به خانواده افزودنی های حاوی شکر توجه کنیم، هنگام خواندن برچسب غذاها با موادی مانند شربت ذرت، دکستروز، فروکتوز، عسل، مالتوز، عصاره مالت و ساکارز مواجه می شویم که همگی خانواده شکر معمولی می باشند و عامل اضافه وزن می باشند.

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

امیرمسعود رعیتی دماوندی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.