مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

سی تی آنژیوگرافی-۱

سی تی آنژیوگرافی یک روش تشخیصی است که در آن، علاوه بر سی تی اسکن از یک ماده ی حاجب نیز استفاده می شود تا رگ ها و بافت ها بهتر مشاهده شوند. در واقع جهت انجام این روش ابتدا ماده ی حاجب از طریق یک رگ محیطی در بازو یا دست به بدن تزریق می شود و سپس سی تی اسکن انجام می شود. از این روش برای برای مشاهده ی بهتر رگ ها و تصمیم گیری دقیق تر در مورد وضعیت سلامتی فرد استفاده می شود. این روش جهت تشخیص آترواسکلروزیس (تنگی رگ به علت تشکیل رسوبات چربی در دیواره آن)، آنوریسم (گشاد شدن غیر طبیعی رگ)، آسیب رگ، لخته خون در رگ و شکل های غیرطبیعی رگ در بدن کاربرد دارد.

سی تی آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی چیست؟

سی تی آنژیوگرافی یک تست پزشکی است که در آن با استفاده از ترکیبی از یک ماده ی حاجب خاص و سی تی اسکن، تصویری از بافت ها و رگ های قسمتی از بدن ساخته می شود. ماده ی حاجب، ماده ای است که پس از وارد شدن به بدن تصویر واضحی از نواحی مختلف بدن را به ما می دهد. در سی­ تی آنژیوگرافی، ماده حاجب از راه یک ورید در دست یا بازو به بدن تزریق می شود. سی تی اسکن، یک نوع اشعه ی ایکس است که با استفاده از کامپیوتر تصاویر مقطعی از بدن انسان می سازد.

-چرا ممکن است من به یک سی تی آنژیوگرافی نیاز داشته باشم؟

اگر اختلالی در رگ های مغزی، قلبی، ریوی، کلیوی و رگ های نقاط دیگر بدن شما وجود داشته باشد، ممکن است نیاز باشد که این تست را انجام دهید.

پزشکان از نتایج این تست استفاده می کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت سلامتی شما به دست آورند و بتوانند در مورد بهترین روش درمان شما تصمیم گیری کنند. بعضی از دلایل انجام سی تی آنژیوگرافی شامل موارد زیر می شوند:

  • پیدا کردن یک آنوریسم ( رگی که در یک نقطه گشاد شده و امکان پارگی در آن نقطه وجود دارد)
  • پیدا کردن رگ هایی که به علت رسوب چربی در دیواره ی شریان ها (آترواسکلروزیس) تنگ شده اند.
  • پیدا کردن شکل های غیرطبیعی رگ های مغز
  • پیدا کردن رگ هایی که آسیب دیده اند یا پاره شده اند.
  • پیدا کردن لخته های خونی که ممکن است در ورید پا تشکیل شده و وارد رگ های ریه ی شما شده باشند.
  • برای ارزیابی یک تومور و رگ های خون رسان به آن

-چه مواردی از خطرات انجام سی تی انژیوگرافی هستند؟

  • خطر ابتلا به سرطان: خطر کمی برای ابتلا به سرطان در اثر مواجهه مکرر با اشعه سی تی اسکن وجود دارد، اما باید توجه داشته باشید که زمانی که انجام آن جهت تشخیص یا ارزیابی بیماری لازم باشد، مزیت آن بیشتر از خطر آن است و حتما توصیه می شود انجام شود. به طور کلی میزان اشعه در سی تی آنژیوگرافی بسیار کم است و پس از انجام آن معمولا هیچ اشعه ای در بدن شما باقی نمی ماند.
  • واکنش های آلرژیک: اگر سابقه ی حساسیت شدید به ماده ی حاجب داشتید، همیشه سعی کنید رادیولوژیست خود را از این موضوع مطلع کنید. همچنین، اگر هر گونه سابقه ی واکنش حساسیت در گذشته داشته اید، ممکن است برای کاهش خطر حساسیت به ماده ی حاجب، قبل از سی تی اسکن، داروی خاصی برای شما تجویز شود.
  • آسیب بافتی: اگر مقدار قابل توجهی از ماده ی حاجب از اطراف راه وریدی، یعنی محلی که ماده حاجب به شما تزریق می شود، نشت کند، می تواند پوست و رگ ها و اعصاب آن قسمت از پوست شما را آزار دهد. این نکته خیلی مهم است که اگر در محل تزریق ماده ی حاجب در بدن خود دردی احساس کردید، آن را به رادیولوژیست خود اطلاع دهید.
  • ماده ی حاجب آنژیوگرافی می تواند به کلیه های شما آسیب برساند، پس اگر مبتلا به بیماری کلیوی شدید یا دیابت هستید، ممکن است نتوانید این تست را انجام دهید.
  • اگر به نوزاد خود شیر می دهید، لازم است بعد از انجام این تست به مدت ۲۴ ساعت صبر کنید، سپس به نوزاد خود شیر دهید.
  • اگر باردار هستید، یا فکر می کنید که ممکن است باردار باشید، باید این موضوع را به پزشک یا تکنسین رادیولوژی اعلام کنید.
  • ممکن است بر اساس وضعیت سلامتی شما، خطرهای دیگر نیز وجود داشته باشند. مطمئن شوید که قبل از انجام تست، در مورد نگرانی های خود با پزشک یا تکنسین رادیولوژی صحبت کنید.

 

ناظر: دکتر دانش سلطانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مبینا تقوا

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.