مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

سبک زندگی و درمان های خانگی پس از حمله قلبی

یکی از مهم ترین مسائل در درمان بیماری ها بهبود سبک زندگی است. به علت شیوع بالای حمله قلبی، داشتن یک سبک زندگی سالم اهمیت ویژه ای دارد.
از جمله مهم ترین مسائلی که باید به آن ها توجه ویژه شود می توان ترک سیگار، کنترل کلسترول ، فشار خون، قند خون و وزن، ورزش منظم و همچنین کاهش استرس را نام برد.

بعد از یک حمله قلبی چه مواردی را رعایت کنیم ؟

سبک زندگی شما سلامت قلب شما را تعیین میکند. مراحل زیر به شما کمک میکنند تا از حمله قلبی جلوگیری کنید  و در صورت بروز حمله قلبی دوباره سلامت خود را بازیابید.

سیگار نکشید:

مهم ترین چیزی که شما میتوانید در جهت بهبود سلامت قلبی انجام دهید، ترک سیگار است. همچنین، ازقرارگرفتن در معرض دود سیگار دیگران خودداری کنید. اگر قصد ترک دارید، از پزشکتان کمک بگیرید.

کلسترول و فشار خون خود را کنترل کنید:

کنترل سطح کلسترول و میزان فشار خون شما باید تحت نظر پزشک هرچند وقت یک بار چک شود و بسته به میزان ان توصیه ها و درمان لازم را از پزشک دریافت می کنید .

 به صورت منظم خود را چکاپ کنید:

برخی از ریسک فاکتور های اصلی حمله قلبی (کلسترول خون بالا، فشار خون بالا و دیابت) در مراحل اولیه علامتی ندارند. پزشک شما در صورت لزوم با تست هایی این موارد را چک می کنند و به شما در کنترل ریسک فاکتور ها کمک خواهند کرد.

به طور منظم ورزش کنید:

ورزش منظم با کنترل وزن، دیابت، کلسترول و فشارخون عملکرد عضله قلبی شما را بعد از یک حمله قلبی بهبود می بخشد و از بروز مجدد  حمله جلوگیری میکند.  در مورد ورزش توجه به این نکته داشته باشید که ۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه در ۵ روز هفته،سلامت شما را بهبود می بخشد وبرای تحقق این موضوع نیاز به انجام ورزش به صورت حرفه ای نیست .

وزن خود را کنترل کنید:

اضافه وزن موجب افزایش کار  قلب می شود و می تواند موجب افزایش سطح کلسترول ، فشار خون بالا و دیابت شود.

غذاهای سالم بخورید:

چرب های اشباع، چربی ترانس در رزیم غذایی موجب افزایش سطح کلسترول خون ایجاد تنگی در عروق خونرسان به قلب  می شوند. در صورت مصرف مقادیر بالای نمک در رژیم  غذایی امکان بروز فشارخون افزایش می یابد . رژیم غذایی سالم حاوی پروتئین ماهی،  حبوبات، میوه ها و سبزیجات به بهبود سلامت شما کمک می کند .

دیابت خود را کنترل کنید:

قند خون بالا یک عامل خطر برای بیماری قلبی است . ورزش منظم،رژیم غذایی سالم  و کاهش وزن همگی به شما کمک می کنند تا قند خون خود را در محدوده مناسب قرار دهید. بسیاری از بیماران برای کنترل قند خون خود نیاز به دارو درمانی دارند.

استرس خود را کنترل کنید:

استرس را در کارهای روزانه خود کنترل کنید. به عادات روزانه خود فکر کنید و راه های سالمی را جهت کاهش و مواجهه با اتفاقات استرس زا در زندگی خود بیابید.

استاد ناظر: دکتر نگار امیدی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

محمدمهدی رضوانی فر

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.