مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

الفبای مشکلات قلبی شما

عوامل خطر زیادی هستند که می توانند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند. برای مراقبت از سلامت خود و پیشگیری از ابتلا به آنها، دانستن آنها ضروری است. سن، فشار خون، سطح کلسترول، دیابت و اعتیاد از آن دسته عوامل هستند.

الفبای مشکلات قلبی شما

آیا از حمله یا سکته قلبی رنج خواهید برد؟

پزشکان می توانند عوامل خطر شناخته شده ای با دقت نسبتا خوب برای سنجش شانس یک مشکل قلبی در آینده را در نظر داشته باشند. هر چه این عوامل خطر در شما بیشتر و شدیدتر باشند، خطر شما برای ابتلا به بیماری قلبی بالاتر است. افرادی که خطر ابتلای کمتری به بیماری های شریان های کرونری دارند، به طور متوسط ده سال بیشتر از افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند زندگی می کنند. خبر خوب این است که به محض اینکه متوجه خطر در خود شوید، می توانید کارهای زیادی برای کاهش آن انجام دهید. “در وهله اول ما پیشگیری را در حملات قلبی ترجیح می دهیم و برای پیشگیری نیاز به مشخص کردن و مدیریت کردن عوامل خطر در کمترین زمان ممکن داریم.”

این موضوع نشان می دهد چرا دانستن الفبای مشکلات قلبی برای شما مفید است:

الف) سن و عوامل دیگری که غیرقابل تغییر هستند

“سن به تنهایی نمی تواند بیماری های شریان های کرونری را باعث شود، ولی هر چه مسن تر شوید و بیشتر در معرض تاثیرات عواملی همچون فشار خون بالا یا سبک زندگی ناسالم قرار بگیرید، شانس کلی ابتلای شما بیشتر است.” به عبارت دیگر، [با گذر سن] به میزان آسیب افزوده می شود. مردها، بعد از ۴۵ سالگی و زنان بعد از یائسگی بیشترین خطر را برای داشتن یک حمله قلبی دارند.

سابقه مشکلات قلبی در خانواده عامل خطری است که شما نمی توانید به صورت مستقیم آن را کنترل کنید، اما باید نسبت به آن آگاه باشید. اگر پدر یا برادری دارید که قبل از ۵۵ سالگی دارای بیماری های قلبی بودند، یا مادر یا خواهری دارید که قبل از ۶۵ سالگی بیماری قلبی در آن ها تشخیص داده شده است، بسیار مهم است که در مورد ارزیابی سلامت قلب خود با پزشکتان مشورت کنید.

ب) فشار خون

فشار خون نیرویی است که به دیواره شریان ها وارد می شود. زمانی که فشار خون شما به صورت پیوسته بالای ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه باشد، دارای وضعیتی هستید که هایپرتنشن یا فشارخون بالا نامیده می شود. تنشی که فشار خون بالا بر شریان های یک فرد و قلب وارد می کند، حمله یا سکته قلبی را محتمل تر می کند.

ج) سطح کلسترول

کلسترول یک ماده چرب و مومی در خون است. داشتن LDL (کلسترول بد) بالا یا HDL (کلسترول خوب) پایین یا هر دو، یکی از بهترین پیشگوهای خطر بیماری قلبی برای شما هستند. یک آزمایش چربی خون، تعداد کلسترول و تری گلیسیرید (نوعی دیگر از چربی در خون که آن هم عامل خطر است) شما را اندازه گیری می کند.

امروزه پزشکان به non-HDL cholesterol به عنوان هشدار بهتری برای بررسی افراد با خطر بالا نگاه می کنند.

د) دیابت

قند خون بالا ساخت پلاک را افزایش می دهد، که باعث آسیب به شریان و در نهایت بیماری قلبی می شود. دیابت خطر ابتلا به بیماری کرونری قلب را دو برابر می کند. در واقع، بیشتر افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، در نهایت دچار بیماری قلبی می شوند. اگر شما پیش دیابتی هستید یا دیابت دارید، باید با پزشکتان در مورد یک برنامه برای رژیم غذایی، ورزش و (در صورت نیاز) داروهایی برای رساندن سطح گلوکز خون به سطوح سالم مشورت کنید.

ه) وزن بالا، سیگار کشیدن و سایر سبک های زندگی که قابل تغییر هستند

نشستن به مدت طولانی و ورزش نکردن می تواند خطر داشتن سلامت قلب پایین را تقریبا دو برابر کند. همچنین رژیم غذایی مهم است: داشتن رژیم غذایی با کربوهیدرات کم، چربی سالم و پروتئین بدون چربی (مانند رژیم مدیترانه ای) می تواند سلامت قلب شما را افزایش دهد و همچنین باعث شود که وزن مناسبی داشته باشید. داشتن وزن بالا یا چاق بودن با سایر خطرات بیماری های شریان های کرونری در ارتباط است.

سیگار کشیدن یکی از قوی ترین عوامل خطر برای بیماری های قلبی است که تحت کنترل شماست. حتی کم سیگار کشیدن یا سیگار کشیدن تفننی می تواند شکل گیری پلاک را افزایش دهد. اگر هم اکنون دارای مشکل قلبی هستید سیگار کشیدن می تواند میزان اکسیژن موجود برای قلب و شش شما را کاهش دهد، و می تواند به درد سینه شما اضافه کند. بخصوص زنان بالای ۳۵ سالی که سیگار می کشند و داروهای ضد بارداری مصرف می کنند، دارای خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

ناظر: دکتر علی واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فاطمه ناصری مقدم

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.