مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

قلب سالم برای مغز سالم

هر چه میزان سلامت قلبی عروقی افراد مسن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به زوال عقل کمتر می‌شود.

مطالعه‌ای در مجله انجمن پزشکی آمریکا که بر روی ۶۶۲۶ نفر بالای ۶۵ سال بود گزارش می‌دهد که سلامت قلب و عروق در افراد مسن با خطر کمتر زوال عقل و زوال شناختی مرتبط است.

در این مطالعه که سلامت قلبی عروقی با استفاده از هفت معیار سیگار نکشیدن، فعالیت بدنی بالای سطوح بهینه، رژیم غذایی، شاخص توده بدنی، کلسترول، گلوکز و فشار خون ارزیابی شد، طی هشت سال پیگیری، ۷۴۵ نفر یا ۱۱٫۲ درصد به زوال عقل مبتلا شدند. در این میان افرادی که از نتیجه نهایی بررسی یکی از معیارهای آن‌ها نامطلوب و نتیجه دو معیار آن‌ها مطلوب بود، ۱۲٫۷ درصد به زوال عقل مبتلا شدند، در حالی زوال عقل در افرادی که ۳ تا ۴ معیار را در سطح بهینه داشتند در ۱۰٫۷ درصد و در افرادی که پنج تا هفت معیار را در سطح بهینه داشتند، تنها در ۷٫۹ درصد موارد مشاهده شد. برای هر معیار اضافی در سطح بهینه، خطر زوال عقل ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

محققان نشان دادند افرادی که هیچ معیاری را در سطح بهینه ندارد، دو برابر سریع‌تر از فردی که هر هفت معیار را در سطح بهینه دارد، دچار کاهش ظرفیت های شناختی و حافظه می شوند می‌یابد.

سیسیلیا سمیری، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه بوردو، می‌گوید: «بیماری قلبی و بیماری مغز مکانیسم‌های زیربنایی مشابهی دارند.»

وی افزود: «آنچه در اینجا مهم است این است که ترکیب معیارهای بهینه قلب و عروق می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. لازم نیست کامل باشید، اما هر بار که یک عامل بهینه را اضافه می‌کنید، خطر خود را کاهش می‌دهید.»

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

 

ناظر: دکتر محمدحسین مرادی

سیدمهدی زارع زاده

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.