مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خرناسه در کودکان

خرناسه کشیدن میتواند نشانه‌ای از وجود آپنه‌ی انسدادی خواب باشد، که در آن فرد برای دوره‌هایی بیش از ۱۰ ثانیه در حین خواب نمیتواند نفس بکشد. خرناسه هنگامی اتفاق می‌افتد که شیئی جریان هوا را در بینی و دهان شما مسدود کند، که باعث بوجود آوردن صدایی میشود که بخاطر ساییده شدن و ارتعاش بافت های بالای راه هوایی شما میباشد.

خرناسه در کودکان

خرناسه کشیدن چیست؟

فرقی نمیکند که چه به خرناسه کشیدن چه بگویید، خروپف یا اصطلاح پزشکی آن استرتو، در هر صورت خرناسه پدیده ای شایع میباشد. خرناسه هنگامی اتفاق می‌افتد که شیئی جریان هوا را در بینی و دهان شما مسدود کند، که باعث بوجود آوردن صدایی میشود که بخاطر ساییده شدن و ارتعاش بافت های بالای راه هوایی شما میباشد.

علامت‌ها

خرناسه کشیدن میتواند نشانه‌ای از وجود آپنه‌ی انسدادی خواب باشد، که در آن فرد برای دوره‌هایی بیش از ۱۰ ثانیه در حین خواب نمیتواند نفس بکشد. علائم آپنه انسدادی خواب شامل بی‌توجهی، بیش فعالی، خواب‌آلود بودن، یا دیگر مشکلات رفتاری میباشد. اگر کودک شما به شکل مکرر خرناسه میکشد از پزشک خود بخواهید که او را از نظر آپنه خوابی بررسی کند. در کودکان، آپنه انسدادی خواب معمولا در ارتباط با لوزه‌های بزرگ رخ میدهد.

تشخیص

کسانی که خرناسه سنگین و شدیدی دارند، کسانی که در هر موقعیتی خرناسه میکشند یا کسانی که خرناسه آن‌ها برای دیگر افراد خانواده مزاحمت ایجاد میکند باید حتما به پزشک مراجعه کنند تا مطمئن شوند که مشکل‌ آن‌ها از آپنه انسدادی خواب نیست. ممکن است یک مطالعه‌ در حین خواب برای بررسی جدیت خرناسه و تاثیراتی که بر سلامت فرد میگذارد الزامی باشد.

درمان

روش‌های درمانی شامل جراحی برای آپنه انسدادی خواب و خرناسه میباشد. چنانچه جراحی پرمخاطره یا ناخواسته باشد، بیمار میتواند هر شب با ماسک بینی که فشار هوا را به گلو می‌رساند بخوابد. به این عمل فشار جریان هوای همواره مثبت راه‌ هوایی یا CPAP میگویند. بیماران همچنین میتوانند با کاهش وزن، کاهش مصرف یا عدم مصرف الکل و دیگر آرام‌بخش‌ها قبل از خواب و جلوگیری از صاف خوابیدن بر روی پشت خود خرناسه کشیدن را کاهش دهند.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

نوید احمدی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.