مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

ایونت مانیتور (ثبت کننده اتفاقات الکتریکی قلبی) چیست؟

ایونت مانیتور یک دستگاه قابل حمل است که برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب، هنگام تجربه ی یک سری علائم خاص به کار می¬رود. اگر ضربان قلب به طور غیرطبیعی بالا، پایین یا نامنظم باشد، ممکن است به ایونت مانیتور نیاز پیدا کنیم. قبل از استفاده از دستگاه باید نکات لازم را بدانیم.

ایونت مانیتور(ثبت کننده اتفاقات الکتریکی قلبی) چیست؟

یک دستگاه قابل حمل است که برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب، هنگام تجربه­ی یک سری علائم خاص به کار می­رود. این دستگاه، همان اطلاعاتی را ثبت می­کند که توسط الکتروکاردیوگرام (ECG) ثبت می­شود؛ اما برای مدتی طولانی­تر.

در حالت عادی، گروهی از سلول­ها در دهلیز راست قلب، سیگنال الکتریکی لازم برای شروع ضربان قلب را ایجاد می­کنند. این سیگنال، به سرعت و همزمان تمام قلب را منقبض می­کند. ایونت مانیتورها با آنالیز این سیگنال­ها به تشخیص طیف وسیعی از بیماری­های قلبی، کمک می­کنند.

چرا ممکن است به ایونت مانیتور نیاز پیدا کنیم؟

بعضی ریتم­های غیر طبیعی قلب، به شکل غیرتکراری و موقت رخ می­دهند. در این صورت احتمالا یک ECG تصادفی، نمی­تواند این ریتم را تشخیص دهد؛ پس ایونت مانیتور، انتخاب بهتری خواهد بود. اگر ضربان قلب به طور غیرطبیعی بالا، پایین یا نامنظم باشد، ممکن است به ایونت مانیتور نیاز پیدا کنیم.

آمادگی برای تست:

ایونت­ مانیتورها کاملا امن و فاقد درد هستند و انواع مختلفی دارند.

بعضی از آن­ها سنسورهایی دارند که با چسب به قفسه سینه و با سیم به مانیتور وصل می­شوند. این مانیتور را می­توان به کمربند شلوار متصل کرد یا داخل جیب قرار داد.

قبل از چسباندن سنسورها، هیچ­گونه روغن، کرم یا عرقی نباید روی پوست باشد. ممکن است نیاز باشد موهای محل اتصال سنسورها زدوده شوند.

هنگام پیدایش علائم (تپش قلب، سرگیجه و غش)، دکمه­ی ثبت دستگاه را فشار دهید. هنگام ثبت، برای چند دقیقه حرکت نکنید.

هنگام استفاده از یک دستگاه الکترونیک، آن را حداقل ۱۵ سانتی­متر از مانیتور فاصله دهید.

تمام علائم خود را یادداشت کنید.

قدم بعدی چیست؟

پزشک، نتیجه تست شما را بررسی کرده و درمان را آغاز خواهد کرد. گاهی ممکن است نیاز باشد برای اطمینان بیشتر از نتیجه، چند تست دیگر هم بدهید. مانند: تست استرس ورزش، تست تیلت، تست الکتروفیزیولوژیک و اکوکاردیوگرام

ناظر: دکتر علی واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

معصومه عابدینی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.