مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

ریسک‌های قلبی مخصوص آقایان

به طور میانگین مرد‌ها ۱۰ سال زودتر نسبت به زنان دچار بیماری قلبی میشوند. آن‌ها همچنین میتوانند علامت خطری داشته باشند که برخی نسبت به آنها بی توجه اند.از طرف دیگر، هر ریسک فاکتوری-حتی نقص در نعوظ- که توجه شما را به خود جلب کند باعث میشود که شما در مسیر بهتری از نظر مراقبت های پیشگیرانه قرار بگیرید.

ریسک‌های قلبی مخصوص آقایان

ریسک‌های قلبی مخصوص آقایان

به طور میانگین مرد‌ها ۱۰ سال زودتر نسبت به زنان دچار بیماری قلبی میشوند. آن‌ها همچنین میتوانند علامت خطری داشته باشند که برخی نسبت به آنها بی توجه اند، مثل نقص در نعوظ. به گفته‌ی متخصصین: “این مثل یک زنگ خظر است.”

از طرف دیگر، هر ریسک فاکتوری-حتی نقص در نعوظ- که توجه شما را به خود جلب کند باعث میشود که شما در مسیر بهتری از نظر مراقبت های پیشگیرانه قرار بگیرید.

ریسک فاکتور قلبی: نقص در نعوظ

خیلی از مردم فکر میکنند که نقص در نعوظ به معنای نداشتن هر گونه نعوظی است، اما علامت زودرس این مشکل ناتوانی در نگه داشتن وضعیت نعوظ برای مدت کافی به منظور رابطه‌ی جنسی رضایت بخش است. مشکلات در نعوظ آن طور که بعضی فکر میکنند بخشی از فرایند مسن تر شدن نیست، بلکه این مشکلات تقریبا همیشه نشان دهنده‌ی مشکلات جسمی میباشند. دلیل کلیدی که نقص در نعوظ معیار سلامت کلی قلبی عروقی میباشد این است که آلت تناسلی مرد مثل قلب یک عضو پر رگ است. به علت این که این شریان‌ها خیلی کوچکتر از شریان‌های قلب هستند، آسیب عروقی اول در آن ظاهر میشوند-معمولا سال‌ها پیش از علائم بیماری‌ قلبی. مردانی که در سنین ۴۰ سالگی خود هستند و مشکلاتی در نعوظ دارند (بدون وجود ریسک‌ فاکتورهای بیماری‌های قلبی عروقی دیگر) به احتمال ۸۰ درصد در طی ۱۰ سال آینده دچار مشکلات قلبی میشوند.

اگر درمان به محض متوجه شدن مشکل در نعوض برای بیشتر از چند ماه شروع شود احتمال موفقیت آمیز بودن درمان زیاد است. رسیدگی به نقص در نعوظ توسط پزشک میتواند باعث بررسی ریسک فاکتور بیماری قلبی مثل پیش دیابت، فشار خون بالا یا اضافه وزن قبل از این که باعث سکته یا حمله قلبی شوند- میشود.

ریسک فاکتور قلبی: سطح پایین تستسترون

داشتن سطح تستسترون پایین معمولا به عنوان میل جنسی از دست رفته تلقی میشود، اما به گفته‌ی متخصصین به طور افزاینده‌ای با بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ در ارتباط است. با توجه به حجم بالایی از تحقیقات سطح پایین تستسترون به عنوان ریسک فاکتور قلبی عروقی و متابولیک مطرح میشود. به گفته‌ی متخصصین:”این ایده‌ها همچنان درحال مطالعه هستند، اما برای مثال ما میدانیم که افراد با چاقی شکم یا سندرم متابولیک معمولا تستسترون پایین دارند.” سندرم متابولیک (که شامل قند خون بالا، سطح ناسالم کلسترول و داشتن وزن زیاد در قسمت میانی) و دیابت از ریسک فاکتور‌های پیشتاز بیماری‌های قلبی هستند.

خیلی از آقایان معمولا تا وقتی که دچار سکته یا حمله قلبی نشوند متوجه ارتباط این مشکل(نقص در نعوض) با بیماری قلبی نمیشوند و حتی از نظر ریسک سکته یا حمله قلبی ارزیابی نمیشوند. “لذا: ”مشکلات جنسی پیامی هستند که باید به أن گوش کرد. “

چگونه کلسیم بر سلامت جنسی و قلب تاثیر میگذارد.

با توجه به مطالعات علمی مردانی که کلسیفیکاسیون بیشتری در شریان‌های خود دارند به احتمال بیشتری دچار نقص در نعوظ میشوند. کلسیفیکاسیون-رسوبات کلسیمی در شریان‌های به سمت قلب که به علت صدمه به عروق تشکیل شده – معیاری برای محاسبه‌ی سفت شدن عروق خونی میباشد که بیان کننده‌ی ریسک بالای بیماری قلبی عروقی است. در مطالعه ای مردانی که در ابتدا بدون بیماری قلبی بودند. آن‌هایی که رسوب کلسیم سنگینی را به دست آوردند به احتمال ۴۳ درصد در آینده دچار مشکلات در نعوظ میشدند. این مطالعه بر اهمیت غربالگری‌های کلسیم کورونری تاکید میکند، سی‌تی اسکن هایی که رسوب کلسیم را در شریان‌های قلبی اندازه میگیرد.

ریسک فاکتور قلبی: استرس

استرس، خشم و اظطراب باعث افزایش فشار خون و هورمون‌های استرس شده که این میتواند جریان خون به قلب را کاهش دهد. برخی آسیب‌ها می‌تواند فوری باشد. بر اساس تحقیقات؛ برای مثال در دو ساعت پس از طغیان خشم، ریسک حمله قلبی تقریبا ۵ برابر و ریسک سکته ۳ برابر بیشتر می‌شود. علاوه بر این آثار استرس مزمن میتواند به تدریج جمع شده و باعث آسیب به شریان‌ها شود. آقایانی که شخصیت‌های عصبانی یا خصمانه دارند، به طور ویژه، ریسک بالاتری برای بیماری قلبی دارند. مشکلات جنسی مرتبط با بیماری‌های قلبی میتواند باعث اظطراب بیشتر یا استرس در رابطه زناشویی شود. استرس همچنین اثراتی در خواب دارد که آن نیز در سلامت قلب موثر است. وقتی بحث سلامت قلب باشد، فاکتورهای جسمی، عاطفی و روان شناسی همگی موثر هستند” و کسی که استرس، افسردگی یا اظطراب مزمن دارد، باید از نظر تمامی ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی ارزیابی اساسی شوند.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

نوید احمدی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.