مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

خطر ابتلا به کرونا ویروس ( کووید ۱۹ ) در بیماران قلبی

مجمع بیماران ESC سوالات زیادی راجع به کرونا ویروس ( کووید ۱۹ ) دریافت کرده است. این مطلب توصیه‌های مفید بین المللی مقامات و جوامع پزشکی را جمع آوری کرده است.

خطر ابتلا به کرونا ویروس ( کووید ۱۹ ) در بیماران قلبی

من یک مشکل قلبی دارم.  آیا من در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس ( کووید ۱۹ ) بیشتر از کسی هستم که مشکل قلبی ندارد؟

اگرچه در احتمال ابتلا به ویروس کرونا تفاوتی بین بیماران قلبی و غیر قلبی نیست، با این حال ، افراد با مشکلات قلبی حساس و اساسی بیشتر ممکن است علائم عفونت را نشان دهند يا عفونت شدیدتری نسبت به دیگران داشته باشند. تاکنون ، بیشتر افرادی که به کرونا ویروس ( کووید ۱۹ )  مبتلا شده اند دارای یک بیماری ویروسی خفیف از جمله گلودرد ، سرفه و درد و تب هستند ، اما برخی از افراد (حداکثر ۵٪) دچار عفونت سینه/ذات الریه می شوند. ما هنوز مطمئن نیستیم که افراد مبتلا به بیماری قلبی با احتمال بیشتری با کرونا ویروس ( کووید ۱۹ ) مبتلا به عفونت قفسه سینه می شوند ،اگرچه در مطالعات بر روی ویروس های دیگر دیده شده است که این احتمال که آنها با ویروس های دیگر مانند آنفولانزا به این عفونت مبتلا شوند بیشتر است.

آیا خطر بروز علائم شدید کرونا ویروس ( کووید ۱۹ ) برای همه بیماران با مشکلات قلبی مشابه است یا تفاوت هایی وجود دارد؟

اساس ابتلا به عفونت برای همه افراد یکسان است. ویروس از طریق قطره های موجود در هوا از فرد آلوده ای که سرفه ، عطسه و صحبت می کند یا از طریق لمس سطوح آلوده ، از آنجایی که ویروس می تواند برای چند ساعت حتی روزها روی سطوحی مانند میز و دستگیره درب زنده بماند ، انتقال پیدا میکند.

با ورود ویروس به بدن ، آسیب مستقیم به ریه ها وارد می شود و باعث پاسخ التهابی میگردد ، که از طریق دو راه اثرات نامطلوب خود را بر روی سیستم قلبی و عروقی میگذارد. اول ، با آلوده کردن ریه ها میزان اکسیژن خون کاهش می یابد و ثانیاً ، اثرات التهابی ویروس نیز باعث افت فشار خون می شود. در چنین شرایطی قلب باید سریعتر و قوی تر ضربان کند تا اکسیژن به اندام های اصلی برسد.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

محمدمهدی ظهوری

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.