مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا بعد از جراحی کاهش وزن نیاز به تغییر در شیوه ی غذا خوردن دارم؟

تغییر در رژیم غذایی بعد از جراحی های کاهش وزن برای افزایش احتمال کاهش وزن و جلوگیری از برخی عوارض امری لازم است. همچنین افرادی که این عمل ها را انجام می دهند باید از مکمل های ویتامین و املاح معدنی استفاده کنند. وضعیت این افراد بعد از جراحی باید مرتبا زیر نظر پزشک بررسی شود.

آیا بعد از جراحی کاهش وزن نیاز به تغییر در  شیوه­ی غذا خوردن دارم؟

بله. در هفته­ی اول بعد از جراحی فقط می­توانید مایعات بنوشید. بعد از آن به آرامی می­توانید غذاهای جامد نرم را به برنامه­ی غذایی خود اضافه کنید. با یک مشاور تغذیه در مورد تغییر در شیوه­ی غذا خوردن پس از جراحی چاقی مشورت کنید. اگر غذای نامناسبی بخورید ممکن است درصد کاهش وزن خود را کاهش دهید یا دچار مشکلات گوارشی شوید.

برای مثال اگر عمل باندینگ معده (حلقه گذاری معده) انجام داده اید، خوب نجویدن غذا یا نجویدن غذا به اندازه­ی کافی یا سریع غذا خوردن می­تواند منجر به استفراغ شود. اگر جراحی بای­پس معده انجام داده باشید و بعد از عمل ماده غذایی شیرین بخورید، ممکن است دچار مشکلی به نام “سندرم دامپینگ” شوید. علائم سندرم دامپینگ شامل احساس ناراحتی در معده، لرز، عرق کردن، قرمز شدن و احساس گرما به خصوص در صورت و اسهال است.

برای جلوگیری از این مشکلات و افزایش درصد کاهش وزن باید:

آهسته غذا بخورید و غذا را خوبی بجوید.

زمانی که احساس سیری کردید، غذا خوردن را ادامه ندهید. یادتان باشد به دلیل کوچک شدن حجم معده بعد از جراحی، شما زودتر از قبل احساس سیری خواهید کرد.

غذاهای سالم با پروتئین بالا و چربی و کالری کمتر استفاده کنید.

از خوردن و آشامیدن به طور همزمان پرهیز کنید. نیم ساعت بعد از اتمام غذا مایعات بنوشید.

از غذاهای قندی پرهیز کنید.

از خوراکی های مایع پرکالری مثل بستنی یا آب میوه های صنعتی پرهیز کنید.

ممکن است متوجه شوید که پس از جراجی از بعضی غذاهایی که قبلا از آن­ها استفاده می­کردید، خوشتان نمی­آید مانند گوشت. همچنین ممکن است متوجه شوید که غذاهایی را که قبلا دوست نداشتید، مانند میوه و سبزیجات، دوست دارید.

آیا لازم است از مکمل­های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنم؟

بله. جراحی کاهش وزن ممکن است جذب مواد مورد نیاز بدن را دشوار کند. شما باید تا آخر عمر  بعضی مکمل­های ویتامینی را مصرف کنید.

چند وقت یک بار نیاز به مراجعه به پزشک دارم؟

شما باید برای ۶ ماه اول بعد از عمل، هر ۴ تا ۶ هفته یکبار به پزشک مراجعه کنید، سپس هر ۳ ماه. بعد از گذشت ۱ سال می­توانید سالانه به پزشک تان مراجعه کنید. پزشک وزن و فشار خون شما را چک می­کند تا مطمئن شود مشکلی در اثر جراحی برایتان ایجاد نشده­ است. شما همچنین هر چند وقت یکبار نیاز به انجام آزمایش خون خواهید داشت تا بررسی شود که آیا بدن شما همه­ی مواد مغذی را دریافت می­کند یا نه.

آیا مشکلات سلامتی بعد از جراحی بهبود می­یابند؟

در بسیاری از افراد مشکلات مشخصی بعد از کاهش وزن بهتر می­شود یا کاملا بهبود می­یابد. این مشکلات شامل:

دیابت

فشارخون بالا

کلسترول بالا

آپنه خواب، اختلالی  که باعث توقف تنفس در هنگام خواب می­شود.

بیماری رفلاکس معده به مری، که منجر به سوزش قلب می­شود.

به دلیل بهبود این بیماری­ها ممکن است دیگر نیازی به استفاده از دارو برای این مشکلات نباشد. قبل از تغییر در مصرف دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

چه مشکلاتی ممکن است بعد از عمل کاهش وزن اتفاق بیفتد؟

مشکلاتی که می­توانند سریعا بعد از عمل اتفاق بیفتند شامل:

  • خونریزی
  • عفونت
  • انسداد یا پارگی روده
  • مشکلات قلبی یا ریوی
  • نیاز به جراحی­ های بیشتر

سایر مشکلاتی که بعد از عمل ممکن است رخ دهد شامل:

  • سنگ کیسه ­ی صفرا
  • انسداد روده
  • خونریزی در محلی که معده و روده در مکان جدید در عمل بای­پس معده به هم متصل می­شوند.
  • اگر عمل باندینگ معده داشتید، حلقه ممکن است لیز بخورد یا ساییده شود. این مورد نادر است.

بعد از جراحی چه حسی خواهم داشت؟

بعد از کاهش وزن ممکن است احساس اعتماد به نفس و موفقیت بیشتری بکنید. همچنین ممکن است احساس افسردگی کنید. این اتفاق زمانی میفتد که قبلا برای آسایش مقدار زیادی غذا می­خوردید و دیگر نمی­توانید این کار را انجام دهید.

شما می­توانید از پزشک بخواهید یک مشاور یا گروه پشتیبانی را برای کمک به شما در کنار آمدن با تغییرات بعد از جراحی توصیه کند.

اگر بخواهم باردار شوم چه اتفاقی می افتد؟

احتمال بارداری در زنانی که اضافه وزن زیادی دارند بعد از جراحی کاهش وزن بیشتر می­شود. اما حداقل تا یک سال بعد از عمل نباید برای بارداری تلاش کنید. باید از سایر روش­های جلوگیری از بارداری در کنار قرص­های ضد بارداری استفاده کنید زیرا این قرص­ها ممکن است به طور معمول در افرادی که جراحی انجام می­دهند، اثر حفاظتی نداشته باشند.

استاد ناظر: مستانه تابش

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.