مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

یائسگی چیست؟ (قسمت دوم-درمان علائم یائسگی)

یائسگی یک دوره زمانی از زندگی یک زن است که، دوره‌های ماهانه او متوقف می‌شود. در این زمان، تخمدان‌ها تخمک را آزاد نمی‌کنند و ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون متوقف می‌شود. بیشتر زنان در زمان شروع تغییرات دوره‌های ماهانه در مورد یائسگی دچار سر در گمی می‌شوند. اگر در معرض یائسگی هستید، ممکن است، مواردی مانند، خونریزی شدید، نداشتن عادت ماهانه، گرگرفتگی و یا افسردگی رخ دهد. اگر دوره‌های عادت ماهیانه شما شروع به تغییر کرده است و شما ۴۵ سال یا بیشتر دارید، لازم نیست که پزشک خود را ببینید. اما اگر دچار علائمی شدید که موجب اذیت شما شد، باید پزشک خود را ببینید.

یائسگی چیست؟ (قسمت دوم-درمان علائم یائسگی)

آیا آزمایشی برای تشخیص یائسگی وجود دارد؟ – یک آزمایش وجود دارد که می‌تواند به تشخیص یائسگی کمک کند. اما پزشکان معمولاً این آزمایش را فقط در زنانی که در سنین بسیار پایین و یا در شرایط خاص دچار یائسگی شده اند انجام میدهند.

آیا می‌توانم باردار شوم؟ – تا زمانی که هنوز دوره‌های ماهانه دارید، حتی اگر اغلب اتفاق نیافتد، می‌توانید باردار شوید. اگر شما رابطه جنسی دارید و نمی‌خواهید باردار شوید، از یکی از انواع روش های کنترل بارداری استفاده کنید. اگر مدت بمدت یک سال کامل عادت ماهانه نداشته باشید احتمالاً می‌توان با اطمینان گفت که بخاطر یائسگی بوده و دیگر نمی‌توانید باردار شوید.

علائم یائسگی چگونه درمان می‌شوند؟ – درمان شامل موارد زیر است:

هورمون‌ها (استروژن) – هورمون استروژن موثرترین درمان برای علائم یائسگی است. زناني که ديگر رحم ندارند می‌توانند استروژن بگیرند. زنان با رحم باید استروژن را با هورمون دیگری که پروژسترون نامیده می‌شود، مصرف کنند. کارشناسان معتقدند که این هورمون‌ها برای بسیاری از زنان ۴۰ تا ۵۰ سالگی با علائم یائسگی مؤثر و بی خطر هستند. اگر می‌خواهید هورمونها را مصرف کنید، از پزشک خود حتماً بپرسید. اگر سرطان پستان، حمله قلبی، سکته مغزی یا لختگی خون داشته باشید، نباید درمان هورمونی مصرف کنید.

اُسپمیفن (نام تجاری: اسفنا) – این دارو شبیه استروژن است، اما استروژن نیست. این یک قرص است که شما یک بار در روز مصرف می‌کنید. این دارو کمک می‌کند تا خشک شدن واژن ناشی از یائسگی را کاهش دهد، اما همچنین می‌تواند باعث گرگرفتگی شود. این دارو برای زنانی که با استفاده از استروژن واژینال مشکل دارند یا ترجیح می‌دهند از یک دارو واژینال استفاده نکنند تجویز می شود.

داروهای ضد افسردگی – بعضی از انواع داروهای ضد افسردگی می‌توانند باعث کاهش گرگرفتگی و افسردگی شوند. حتی زنانی که افسرده نیستند می‌توانند آن را برای کمک به گرگرفتگی استفاده کنند.

داروهای ضد تشنج – به نظر می‌رسد یکی از داروهایی که برای پیشگیری از تشنج استفاده می‌شود، به بعضی از زنان مبتلا به گرگرفتگی کمک می‌کند – حتی اگر تشنج نداشته باشند.

آیا می‌توانم از داروهای گیاهی برای کاهش علائم یائسگی استفاده کنم؟ – بله. اما قبل از هر گونه «دارو طبیعی»، از پزشک خود درباره آن سؤال کنید. بعضی از داروهای طبیعی، به خصوص در زنان مبتلا به سابقه سرطان پستان، ممکن است خطرناک و ناسالم باشند.

چه کاری می‌توانم برای محافظت از استخوان‌هایم انجام دهم؟ – شما می‌توانید:

  • مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D را استفاده کنید
  • فعال بودن (ورزش کمک می‌کند تا استخوان‌ها قوی و مستحکم باشند و بمانند)
  • هنگامی که شما باید آزمایش تراکم استخوان را شروع کنید، از پزشک خود سؤال کنید

در صورت نیاز، پزشک شما می‌تواند داروهایی را برای کمک به حفظ قدرت و استحکام استخوان‌ها تجویز کند.

استاد ناظر:

دکتر طاهره دادپی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر امیرحسام سلماسی فرد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.