مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

کنترل فشار خون خود از طریق بهبود شیوه زندگی (اصول اولیه-۳)

بیماری پر فشار خونی یکی از عوامل اصلی بیماریهای قلبی و سکته‌های مغزی است. از این رو برای کنترل بهتر و پیشگیری از عوارض ناشی از آن، تغییر روش و سبک زندگی بسیار مهم و حیاتی است، از اینرو می‌توان به داشتن فعالیت بدنی بیشتر و مصرف غذا های خانگی کم نمک اشاره کرد. که فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند از بروز بسیاری از عوارض پرفشار خونی جلوگیری کند.

کنترل فشار خون خود از طریق بهبود شیوه زندگی (اصول اولیه-۳)

فعالیت بیشتری بکنید:

اگر می‌خواهید فعالیت بیشتری داشته باشید، مجبور نیستید به ورزشگاه یا باشگاه بروید و یا کلی عرق کنید.در حین انجام کارهای روزمره شما می‌توانید سطح فعالیت خود را افزایش دهید و از آن لذت ببرید.پیاده روی، باغبانی و نرمش فقط چند مورد از مواردی است که ممکن است آن‌ها را امتحان کنید.

افزایش فعالیت فیزیکی خود را نباید به مقدار زیاد و با سرعت انجام دهید. اگر اکنون هیچ فعالیتی را انجام نمی‌دهید، از راه رفتن با چند دقیقه در روز، شروع کنید. این را برای چند هفته انجام دهید. اگر با آن کنار آمدید، تلاش کنید آن را برای مدت طولانی انجام دهید. اما اگر متوجه شدید که پیاده روی را دوست ندارید، یک فعالیت دیگر را امتحان کنید.

 

از کجا باید شروع کنم؟ اگر می‌خواهید شیوه زندگی خود را بهبود ببخشید، با ایجاد تغییراتی که فکر می‌کنید برای شما آسانتر است، شروع کنید. اگر ورزش یا فعالیت ورزشی داشتید و فقط از عادت خارج شدید، ممکن است دوباره شروع راحت‌تر و سریع‌تری به فعالیت ورزشی داشته باشید.

شاید اولین چیزی که باید تمرکز کنید این است که وعده‌های غذایی خود را در خانه و با غذاهای خانگی کم نمک میل است.قوی باشید، اهداف خاص و واقع بینانه را انتخاب کنید، و به خودتان فرصت دهید.به عنوان مثال، تصمیم نگیرید که “بیشتر ورزش کنید”. در عوض، تصمیم بگیرید که شما دوشنبه، چهارشنبه و جمعه ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید و این کار را برای ۲ هفته آتی انجام دهید.هنگامی که تغییرات شیوه زندگی بیش از حد معمول باشد، شما به سختی آن‌را دنبال می‌کنید پس کاری را شروع کنید که می‌توانید آن را ادامه دهید!

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر امیرحسام سلماسی فرد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.