مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

نگاهی ساده به تشخیص و کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی (۴)؛ سابقه خانوادگی، نژاد و قومیت عاملی تاثیر گذار

برخی گروه های نژادی و قومی بیشتر از سایر اقوام در معرض خطر بیماری بیماری عروق کرونر هستند.

نگاهی ساده به تشخیص و کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی (۴)

سابقه خانوادگی، نژاد و قومیت عاملی تاثیر گذار

برخی گروه های نژادی و قومی بیشتر از سایر اقوام در معرض خطر بیماری بیماری عروق کرونر هستند. مردم آمریکای لاتین، آمریکایی های آسیایی تبار و سرخ پوستان آمریکایی نسبت به سفید پوستان و سیاه پوستان با احتمال بیشتری به بیماری قلبی عروقی مبتلا می شوند . سوالی که مطرح می شود این است که  آیا خانواده ها و مردم یک قوم خاص به علت ویژگی های مشترک محیط زیست و شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی، عدم فعالیت یا استرس روانی در معرض خطر بیشتری قرار دارند؟ یا این وضعیت انعکاسی از وضعیت ژنتیکی می باشد، که ممکن است عوامل خطر مانند کلسترول بالا، فشار خون و قند خون را تحت تأثیر قرار دهد؟ که باید بگوییم هر دو مورد در بروز و شیوع بیشتر موثرند.

سابقه خانوادگی

ژن هایی که به ارث می برید قطعا مهم هستند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افرادی که یکی از والدین آنها بیماری شریان کرونر را قبل از ۵۵ سالگی داشته اند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. تخمین های متفاوتی در این ارتباط وجود دارد اما این نوع سابقه خانوادگی به طور قابل توجهی با سایر عوامل خطر عمده مانند فشار خون بالا و کلسترول برابری می کند!

با این حال، مهم است که دو چیز را در نظر داشته باشید. اول، هر سابقه خانوادگی نگران کننده نیست؛ در صورتی اهمیت سابقه ی خانوادگی مهم می شود که پدر یا برادر شما قبل از ۵۵ سالگی و یا  مادر یا خواهرتان  قبل از ۶۵ سالگی دچار بیماری شده باشد.

در حال حاضر بسیاری از مطالعات در حال انجام است تا ژنتیک بیماری قلبی را بهتر مشخص کنند. امید این است که آزمایش های ژنتیکی پزشکان را قادر به شناسایی زودتر افرادی که در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی هستند بکند و شاید بتوان در آینده به آنها برای جلوگیری از این مشکلات با درمان پیشگیرانه کمک کرد. در عین حال، اگر سابقه خانوادگی بیماری های قلبی دارید، در اسرع وقت به یک شیوه زندگی سالم قلب برسید و برای مقابله با عوامل خطر مانند فشار خون بالا و افزایش کلسترول اقدام جدی نمایید.

 

 

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

تابان واشقانی فراهانی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.