مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

نشانه‌‌های شگفت‌انگیزی که میتوانند نشان از مشکل قلبی باشد

نشانه‌های کلاسیک مشکل قلبی فشار یا درد و تنگی در قفسه‌ سینه نیستند؛ نشانه های کمتر شناخته شده ی بیماری های قلبی میتوانند علائمی از قبیل درد فک و گردن، حالت تهوع و نفخ شکم نیز باشند.

نشانه‌‌های شگفت‌انگیزی که میتوانند نشان از مشکل قلبی باشد

نشانه‌های کلاسیک مشکل قلبی فشار یا درد و تنگی در قفسه‌ سینه، تنها نشانه‌های مشکل قلبی نیستند. مردم معمولا علائمی که تجریه میکنند نمیتوانند با علت اصلی آن که قلب است ارتباط دهند. این باعث این میشود کمکی که برای اورژانس قلبی نیاز هست را نگیرند، یا به تاخیر افتادن تشخیص و درمان دچار مشکلات مهم شوند. اکثر مردم شناخت بهتری از بدن خود نسبت به هر پزشک دیگری دارند. به طور کلی اگر دائما احساس میکنید که چیزی ‘درست’ نیست، یا آن گونه که بوده نیست، نیاز به مراقبت پزشکی دارید.”

تمامی بدن شما میتواند درگیر ارسال این پیام شود که قلب شما مشکلی دارد.

علائم مستقیم (اما غیرمنتظره) مشکلات قلب

خیلی از علامت های بدن که مرتبط با قلب هستند مربوط به جریان خون ناکافی در شریان‌ها به قلب میباشد. اما علامت هایی مانند اینها ممکن است به طور واضح ارتباطی با قلب نداشته باشند.

درد فک و گردن: درد قفسه سینه همیشه جای قلب نیست. وقتی که این درد از قفسه سینه به سمت فک و گردن برود جای نگرانی وجود دارد.

حالت تهوع و نفخ شکم: این ناراحتی، که میتواند همراه با استفراغ باشد، بخصوص توسط خانم‌ها قبل از این که احساس درد قفسه سینه کنند شرح داده میشود.

خستگی کلی. وقتی قلب شما نتواند بطور موثر کار کند، خون کمتری به ریه‌ و عضلات شما  جریان می‌یابد. تنگی نفس و خستگی هنگام انجام کار‌های روزانه، مثل بالا رفتن از پله یا راه رفتن در پارکینگ عمومی یک علامت خطر(پرچم قرمز؟) محسوب میشود.

پرسش‌وپاسخ؛

تست چه علائمی را میواند نشان دهد؟

انجام دادن تست میتواند مارکرهای بیماری قلبی که نشانه‌ی قابل رویت ندارند، مثل فشار خون بالا و کلسترول بالا را آشکار کند. اسکن کلسیم کورونری یک عکس از رسوبات در شریان‌ها تهیه میکند. این تست ها میتواند کمک به شناسایی افراد با ریسک بالا کند تا قبل از این که اتفاق جدی بیفتد درست درمان شوند.

تحقیقات نشان داده است که  سی‌تی اسکن عروق قلب (کرونر) میتواند به طور دقیق تشخیص دهد که کدام یک از افراد با درد قفسه سینه نیاز به روش‌ تهاجمی مثل عمل بای‌پس برای بازیابی جریان خون به قلب، نیاز دارند.

علائم کمتر مستقیم مشکلات قلب

بعضی مشکلات ممکن است ربط واضحی به بیماری قلبی نداشته باشند ولی ارزش بررسی قلب را دارند، بخصوص اگر شما ریسک فاکتورهای دیگری برای بیماری‌ قلبی داشته باشید.

آپنه خواب: بسته شدن موقت یک راه هوایی که باعث متوقف شدن تنفس در حین خواب میشود  و با افزایش فشار خون و بالا رفتن ریسک حمله قلبی ارتباط داده شده است.

مشکل در رسیدن یا حفظ حالت نعوظ: گرچه مردان معمولا مشکلات اتاق خواب را به قلب ارتباط نمیدهند، اختلال در نعوظ میتواند یک علامت خیلی زود از آسیب عروقی در بیماری قلبی باشد. “مشکل عروق خونی در یک ناحیه بدن میتواند در ارتباط با مشکلات عروقی در نقاط دیگر باشد”

گرفتگی، درد یا بی‌حسی در ساق پا هنگام راه رفتن: این نوع درد ساق پا، که در حین ورزش حس میشود و هنگام ورزش نکردن از بین می‌رود، میتواند یک نشانه‌ از بیماری عروق محیطی (PVD)  که یک اختلال گردش خون است، باشد. افراد با بیماری عروق محیطی معمولا آترواسکروزیس، تجمع پلاک مخرب در شریان ها، دارند.

معانی

شریان‌ها: عروق خونی که خون غنی از اکسیژن را از قلب به تمامی بخش‌های بدن حمل میکند. شریان‌‌ها مثل لوله‌های نازک یا شلنگ میمانند. دیواره‌ از یک لایه‌ی خارجی سخت، لایه‌ی میانی عضلانی و یک لایه‌ی داخلی صاف که به جریان خون میکند، تشکیل شده است. لایه‌ی عضلانی با انبساط و انقباض خود کمک به حرکت خون میکند.

عروق خونی: سیستم متشکل از لوله‌های انعطاف پذیر-شریان‌، مویرگ و ورید- که خون را داخل بدن حمل میکند. اکسیژن و مواد مغذی توسط شریان ها به مویرگ هایی کوچک با دیواره نازک میشود، داده میشود تا این مویرگ ها مواد مغذی را به سلول ها داده و مواد دفعی مانند کربن دی اکسید را با خود ببرند. مویرگ ها مواد دفعی را به وریدها داده که آن ها خون را به قلب و ریه بازمیگرداند. کربن دی اکسید در ریه با هر تنفس به خارج فرستاده میشود.

ریسک فاکتور(عوامل خطر): هر چیزی که باعث افزایش شانس شما برای ابتلا به یک بیماری شود. برای مثال؛ سیگار کشیدن ریسک فاکتور برای سرطان میشود، و چاقی ریسک فاکتور دیابت است.

آپنه خواب: اختلالی که در آن هنگام خواب تنفس شما به طور مکرر قطع و یا کم عمق میشود. نفس کشیدن شما میتواند برای چند ثانیه تا چند دقیقه قطع شود. این شرایط مداوم باعث اختلال در خوابتان شده، و باعث‌ میشود در طول روز احساس خستگی کنید، همچنین باعث افزایش ریسک ابتلا به مشکلات قلبی، دیابت، چاقی و تصادفات رانندگی و حوادث ناشی از کار میشود.

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

نوید احمدی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.