مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

غذا و خلق خو: آیا ارتباط وجود دارد؟

خوردن ناشی از استرس یک پدیده و عارضه تأیید شده است، رابطه بین غذا و اختلالات خلقی، مانند افسردگی، کمتر مشخص است. مطالعه‌ای نشان داد که زنانی که بیشتر غذاهای غنی از ویتامین D داشتند خطر ابتلا به افسردگی کمتر از زنانی بود که در رژیم غذایی آنها ویتامین D کم بود. برخی از بررسی های علمی نشان داده است که مصرف بالای گوشت می‌تواند با خطر ابتلا به افسردگی و یا گسترش آن همراه باشد. با این حال، در این مرحله، عوامل مختلفی در ارتباط با افسردگی دیده می‌شود، دقیقاً نمی‌دانیم چقدر یک الگوی غذای خاص یا رژیم غذایی بر روی خطر ابتلا به افسردگی تأثیر می‌گذارد.
توصیه می‌شود یک الگوی رژیم غذایی سالم مانند یک رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای داشته باشید که نه تنها برای کاهش خطر افسردگی، بلکه همچنین برای کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن، که در بعضی موارد ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهند، موثر است.

غذا و خلق خو: آیا ارتباط وجود دارد؟

اگر بعد از یک روز بد در جلوی تلویزیون خود را پیدا کرده‌اید، بدون هیچ فکری بستنی را از ظرف با یک قاشق تکه تکه می‌کنید چرا که می دانید که خلق و خوی و غذا گاهی اوقات مرتبط هستند. اما در حالی که خوردن ناشی از استرس یک پدیده و عارضه تأیید شده است، رابطه بین غذا و اختلالات خلقی، مانند افسردگی، کمتر مشخص است.

یا به شیوه دیگری بگوییم: آیا چیزهایی که می‌خورید بر ریسک افسردگی تأثیر می‌گذارد و تغییرات غذایی ممکن است به طور بالقوه سلامت روان شما را بهبود بخشد؟

دانشمندان به دنبال پاسخ هستند؛

تحقیقات با استفاده از اطلاعات پژوهش های انجام شده مانند مطالعه سلامت پرستاران” Nurses’ Health ”  ارتباط بین چاقی و افسردگی و عوامل رژیم غذایی را نشان داد. همچنین، یک مطالعه دیگر نشان داد که در زنانی که بیشتر غذاهای غنی از ویتامین D داشتند خطر ابتلا به افسردگی کمتر از زنانی بود که در رژیم غذایی آنها ویتامین D کم بود.

اگرچه اینکه رژیم غذایی شما با خطر افسردگی شما ارتباط دارد مطرح است اما هنوز نمی‌توان یک عامل تغذیه‌ای را شناسایی کرد که باعث افزایش یا کاهش خطر افسردگی می‌شود.

شواهد محدودی در مورد خطر افسردگی همراه با عادات غذایی ناسالم وجود دارد.

مطالعه ای بر روی مغز، ارتباطی بین افسردگی و رژیم غذایی حاوی نوشیدنی‌های رقیق شده شیرین – مواد شیرین کننده، دانه‌های تصفیه شده و گوشت قرمز پیدا کرده‌اند.

به طور مشابه، مطالعه دیگری نشان داد که مصرف بالای گوشت می‌تواند با خطر ابتلا به افسردگی و یا گسترش آن همراه باشد. با این حال، در این مرحله، عوامل مختلفی در ارتباط با افسردگی دیده می‌شود، دقیقاً نمی‌دانیم چقدر یک الگوی غذایی خاص یا رژیم غذایی بر روی خطر ابتلا به افسردگی تأثیر می‌گذارد.

دانشمندان می‌گوید: “عوامل تغذیه‌ای قابل تغییر مانند انتخاب غذا، سیگار کشیدن و فعالیت بدنی می‌توانند به طور بالقوه بر افسردگی تأثیر بگذارد اما مستقل عمل نمی‌کنند.” افسردگی، مانند بسیاری از بیماری و حالت‌های مزمن دیگر، احتمالاً ناشی از تعامل پیچیده بین ژنتیک و عوامل محیط است. “در حالی که ما می‌توانیم مطالعه کنیم که چه عوامل خطر قابل تعدیلی می‌تواند با افسردگی مرتبط باشد، ولی ما نمی‌توانیم برآورد کنیم که درصد افسردگی با یک عامل خاص همراه است یا نه؟ ، چرا که بیشتر آنها با یکدیگر ارتباط دارند.”

اما هنوز دلایل خوبی برای تمرکز در رژیم غذایی شما و حفظ امید سلامت روانی شما وجود دارد. محققین می‌گویند:” شواهدی برای ارتباط الگوی غذای مدیترانه‌ای و کاهش خطر افسردگی وجود دارد. ”

رژیم مدیترانه غنی از میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون، دانه‌های جامد و پروتئین خالص مانند مرغ و ماهی، مقدار خیلی کم گوشت قرمز و چربی‌های ناسالم است.

حتی اگر تحقیقات آینده نشان دهد که یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر ریسک افسردگی اثر نمی‌گذارد، اما هنوز هم دلایل بسیار دیگری برای پذیرش این برنامه غذایی وجود دارد. “به عنوان مثال، رژیم غذایی مدیترانه‌ای، با فشار خون پایین، عملکرد شناختی بهتر، و پایین بودن شیوع دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی همراه است”. “توصیه می‌کنیم یک الگوی رژیم غذایی سالم و با کیفیت بالا مانند یک رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای، نه تنها برای کاهش خطر افسردگی، بلکه همچنین برای کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن، که در بعضی موارد ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهند، داشته باشید. ”

استاد ناظر:

دکتر واشقانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر امیرحسام سلماسی فرد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.