مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

بهبود رواني در بیماران قلبی در شرایط همه گیری کرونا ویروس (کووید ۱۹)

مجمع بیماران ESC سوالات زیادی راجع به کرونا ویروس ( کووید ۱۹ ) دریافت کرده است. این مطلب توصیه‌های مفید بین المللی مقامات و جوامع پزشکی را جمع آوری کرده است.

بهبود رواني در بیماران قلبی در شرایط همه گیری کرونا ویروس (کووید ۱۹)

خیلی مضطرب هستم آیا کاری هست که بتوانم انجام دهم تا احساس بهتری داشته باشم؟

الان زمان نگران کننده اي برای همه است و ما نکاتی را برای کمک به شما براي کنار آمدن با مسائل مربوط به همه گیري ، که هیچ یک از ما چند ماه قبل براي هيچ کدامشان آماده نشده بوديم ، ارائه می دهیم.

  • به طور منظم غذاهاي سالمبخورید. شما باید قدرت بدنی خود را حفظ کنید اما غذای خوب، ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی که به شما کمک می کنند تا با اضطراب مبارزه کنيد ، را تامين ميکند. غلات کامل ، میوه و سبزیجات (همه رنگ ها) مانند سحر و جادو براي کاهش سطح اضطراب شما کمک ميکنند. من می دانم کیک ، بیسکویت و شکلات خوشمزه هستند ، اما شکر اضافی واقعاً برای اضطراب مناسب نیست. مصرف اندک در طول زمان خوب است ، اما در واقع خوردن شیرینی می تواند شما را از لحاظ روانی بدتر کند.
  • آب زیادی بنوشید. يک فنجان خوب چای یا قهوه در مکانی آرام نیز برای آرامش و تسکین افکار مربوط به اضطراب مفید است.
  • ورزش کنید. اگر یک باغ دارید ، قدم زدن در اطراف باغ ، انجام تمرینات هوازی ملایم (یا نه خیلی ملایم ، بسته به توانایی شما ) ، پرش با طناب و… همه اینها مثالهایی هستند که می توانید انجام دهید که به کاهش اضطراب کمک می کند. اگر شما یک باغ ندارید ، به مسیری فکر کنید که می توانید از خانه خود طی کنید که در آن نیازی به مجاورت با دیگران نداشته باشيد و براي پياده روي برويد. همچنين تمرينات بسيار مفيدي هست که ميتوانيد براي حفظ سلامتي در خانه انجام دهيد.
  • از روشهای معاشرت مجازی استفاده کنید. اگر برايتان مقدور هست تا با برنامه هاي پيامرسان و ارتباط جمعي با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کنيد این کار را انجام دهید ، حتی یک بار در روز ، با همان فرد یا شخصي دیگر ، ذهن خود را از اضطراب خالي کنيد.یا به آنها زنگ بزنید. این يک برنامه به شما می دهد – کاری که باید منتظر آن باشید – و شما را با جهان خود در تماس نگه خواهد داشت. فکر کردن به دیگران ، گوش دادن به آنچه برای آنها اتفاق می افتد و پيشنهاد حمايت به ديگران در کاهش اضطراب بسیار شگفت آور است.
  • با کارهاي مختلف مشغول بمانید. لیستی از کارهایی که می توانید انجام دهید تهیه کنید.بطور مثال پاک کردن کمد ، مرتب کردن اتاق ، هرس کردن باغ و غیره. مجبور نیستید همه کارهاي لیست را انجام دهید ، و نه یکباره ، اما برنامه های بيشتري ، وقتی احساس اضطراب می کنید ، براي مقابله با آن ، در اختيار شما قرار ميدهد.
  • فعالیت تفریحی. گوش دادن به موسیقی ، خواندن کتاب ، حل جدول ، خياطي ، نقاشی و غیره. هر یک از کارهایی که از انجام آنها لذت می برید اما اغلب وقت آن را نداريد. هر چیزی که باعث فرار از افکار اضطراب آور باشد یا به تمرکز نیاز داشته باشد ، به شما کمک می کند.
  • از منفي بافي و اشتراک وقايع ناگوار با ديگران خودداری کنید. به اخبار گوش دهید ، اخبار را از طریق تلویزیون یا تلفن / لپ تاپ فقط یک بار در روز دنبال کنيد. با وجود اينکه که همه ما باید آخرین توصيه ها راجع به بيماري کرونا و قرنطينه بدانیم ، سر و کار داشتن دائمي و بيش از حد با اين موضوعات شديدا اضطراب آور است.تمام آنچه شما باید بدانید در یک بار دنبال کردن خبر حاصل ميشود. لطفا بيش از حد خودتان را در معرض اين اخبار قرار ندهيد.
  • تنفس. این تمرین ساده در هنگام اضطراب بسيار می تواند به شما کمک کند. در یک موقعیت آرام بنشینید یا بایستید (عضلات خود را محکم و سست کنید تا تفاوت اين دو حالت را احساس کنید). روی نفس خود متمرکز شوید و با شمردن تا عدد ۵ نفسي عميق بکشيد و به آرامی با شمردن تا عدد ۱۰ نفس خود را بيرون دهيد. اين کار را تا چند بار ، تا زماني که تا بتوانید یکی از فعالیتهای فوق را انجام دهید ، تکرار کنيد.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

محمدمهدی ظهوری

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.