مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا مصرف مکمل کلسیم باعث افزایش خطر حمله قلبی می شود؟

احتمالا مصرف مکمل کلسیم خطر ابتلا به حمله قلبی را بالا می برد، هرچند برای تایید این مطلب به مطالعات بیشتری نیاز است. کلسیم موجود در مکمل ها با رسوب در پلاک های چربی دیواره رگ و سخت کردن دیواره رگ ها، خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. قبل از مصرف مکمل کلسیم و سایر مکملها، لازم است.

آیا مصرف مکمل کلسیم باعث افزایش خطر حمله قلبی می­شود؟

برخی از پزشکان معتقدند که مصرف مکمل کلسیم احتمالا خطر ابتلا به حمله قلبی را بالا می­برد. سایر پزشکان باور دارند که تاثیر مکمل کلسیم در ایجاد حمله قلبی ناچیز است یا این که نقشی ندارد. بسیاری از افراد برای پیشگیری یا درمان بیماری­های استخوانی مانند پوکی استخوان، مکمل کلسیم مصرف می­کنند. گفته می­شود که کلسیم موجود در مکمل ها می­تواند به پلاک­های چربی دیواره رگ­ها منتقل و باعث سخت شدن آن­ها شود. ­­سفت و سخت شدن پلاک­های چربی، ریسک بیماری­های قلبی را بالا می­برد.

یک پژوهش در مرکز ملی سلامت امریکا نشان داده که مردانی که مکمل کلسیم مصرف می­کنند، بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند. مطالعات دیگر، افزایش خطر حمله قلبی را هم در مردان و هم در زنان در پی مصرف مکمل کلسیم نشان می­دهند. به طور کلی، برای اثبات اثر کلسیم بر افزایش خطر حمله قلبی، پژوهش­های بیشتری لازم است. چیزهایی که تاکنون می­دانیم از این قرار است:

  • مکمل­هایی که بعضی از پزشکان نسبت به مصرف آن­ها ابراز نگرانی می­کنند، مکمل­هایی هستند که فقط حاوی کلسیم هستند.
  • تاثیر مکمل­هایی که کلسیم و ویتامین دی را با هم دارند، هم­چنان باید بررسی و تعیین شود.
  • مصرف کلسیم از منابع غذایی، مانند لبنیات و سبزیجاتِ با برگ­های سبز، هیچ مشکلی ندارد و نگرانی بابت دریافت کلسیم از منابع گیاهی وجود ندارد.

مصرف کلسیم (همراه با ویتامین دی)، برای افرادی که کمبود کلسیم دارند یا بخش زیادی از حجم استخوان خود را از دست داده­اند مفید است. همانند سایر بیماری­ها، باید با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید بهترین اقدام برای شرایط شما چیست. قبل از مصرف هر گونه مکمل، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا شما به مکمل نیاز دارید یا خیر.

 

استاد ناظر: مستانه تابش

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

الهه مفتاح

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.