مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چه زمانی رژیم غذایی موثر نیست؟

در حالی‌که بیشتر رژیم‌های کاهش وزن می‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند، ممکن است به دلایل زیادی در طولانی مدت ناموفق باشند. . برخی از افراد رژیم‌های غذایی خود را با دقت دنبال نمی‌کنند و حتی از ابتدا وزن زیادی هم از دست نمی‌دهند. برخی دیگر ممکن است بعد از مدتی رژیم را به طور کامل قطع کنند، زیرا بسیار محدود کننده است یا غذاها جذاب نیستند. طبق یک مطالعه جدید، رژیم‌های محبوب برای اکثریت قریب به اتفاق مردم کار نمی‌کنند. یا دقیق‌تر، آنها مدتی مؤثر هستند اما بعد از گذشت یک سال یا بیشتر مزایا آن از بین می‌روند. کاهش وزن مازاد و سنجش برخی فاکتورهای قلبی عروقی (از جمله کلسترول و فشار خون) در حالی‌که یکی از این رژیم‌ها با سایر رژیم‌های غذایی یا رژیم‌های غذایی معمول (بطوریکه در آن فرد به طور نرمال به خوردن ادامه می‌دهد) مقایسه شد. کاهش وزن کار آسانی نیست. اگر با وزن خود در چالش هستید، با پزشک ، متخصص تغذیه و یک مربی سلامت صحبت کنید. این مطالعه را با آنها و یا کنار هم مرور کنید، درباره رژیم و سایر شیوه های زندگی که برای شما جذاب است تصمیم بگیرید.

چه زمانی رژیم غذایی موثر نیست؟

تقریبا بیش از یک سوم افراد در رژیم غذایی خاصی قرار دارند و کاهش وزن به عنوان یکی از دلایل اصلی این امر است. بیشتر آنها ناامید می‌شوند ، زیرا حتی در مواقع موفقیت آمیز ، وزن از دست رفته اغلب طی چند ماه دوباره برمی‌گردد. در حالی‌که بیشتر رژیم‌های کاهش وزن می‌توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند، ممکن است به دلایل زیادی در طولانی مدت ناموفق باشند. برخی از افراد رژیم‌های غذایی خود را با دقت دنبال نمی‌کنند و حتی از ابتدا وزن زیادی هم از دست نمی‌دهند. برخی دیگر ممکن است بعد از مدتی رژیم را به طور کامل قطع کنند، زیرا بسیار محدود کننده است یا غذاها جذاب نیستند. برخی ممکن است با دریافت کالری کمتر، فعالیت بدنی کمتری داشته باشند. اما هیچ کسی نشنیده که شخصی همه چیز را به درستی انجام دهد و هنوز هم حداقل وزن خود را از دست بدهد یا با گذشت زمان دوباره وزن خود را از دست بدهد؟ شاید آن شخص شما باشد. حتی هنگامی که مطالعات تحقیقاتی موضوعات مطالعاتی را به یک تحقیق اختصاص می دهد – با کالری‌هایی که به دقت کنترل می‌شوند، انواع مواد غذایی و فعالیت بدنی و با مشاوره همیشگی، آموزش و نظارت، وزن از دست رفته و سایر مزایای سلامتی (مانند بهبود کلسترول و کاهش فشار خون) تمایل دارند به زودی پس از پایان مطالعه از بین بروند.

اگر هیچ کدام از آنها کار نکنند، نمی‌توانید رژیم صحیحی را انتخاب کنید

طبق یک مطالعه جدید، رژیم‌های محبوب برای اکثریت قریب به اتفاق مردم موثر نمیباشد. یا دقیق‌تر، آنها مدتی مؤثر هستند اما بعد از گذشت یک سال یا بیشتر مزایا آن از بین می‌روند.

در یک بررسی علمی بزرگ ، که اخیراً در ژورنال پزشکی BMJ منتشر شده است، پژوهشگران ۱۲۱ کارآزمایی را تجزیه و تحلیل کردند که تقریباً ۲۲،۰۰۰ بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاقی را که یکی از ۱۴ رژیم غذایی مشهور را داشتند، بررسی کردند؛ که به طور متوسط شش ماه رژیم انجام شده بود، از جمله رژیم اتکینز ، Weight Watchers ، جنی کریگ ، DASH ، و رژیم مدیترانه‌ای. رژیم‌های غذایی به یکی از سه گروه تقسیم شدند: کم کربوهیدرات ، کم چرب و ریز مغذی ها (رژیم‌های غذایی در این گروه شبیه به گروه های کم چربی بودند اما با کمی چربی بیشتر و کربوهیدرات کمی کمتر). کاهش وزن مازاد و سنجش برخی فاکتورهای قلبی عروقی (از جمله کلسترول و فشار خون) در حالی که یکی از این رژیم‌ها با سایر رژیم‌های غذایی یا رژیم‌های غذایی معمول (بطوریکه در آن فرد به طور نرمال به خوردن ادامه می‌دهد) مقایسه شد.

اگرچه وزن، فشار خون و کلسترول به طور کلی در نقطه‌ای در شش ماه بهبود می‌یابد ، اما حداقل در نتایج ۱۲ ماهه ناامید کننده بود:

  • در حالی‌که رژیم‌های کم کربوهیدرات و کم چربی باعث کاهش وزن در حدود ۵ کیلو در شش ماه شدند، بیشتر وزن از دست رفته طی یک سال دوباره برگشتند. افراد در گروه ریز مغذی متعادل، تمایل به کاهش وزن کمتری نسبت به رژیم‌های غذایی دیگر داشتند.
  • نتایج فشار خون و کلسترول در شش ماه به طور متوسط بهبود یافته، اما به طور کلی به جایی بازگشتند که بعد از یک سال شروع کرده بودند. یک استثنا ذکر شد: کاهش سطح کلسترول LDL (“بد”) که در رژیم مدیترانه ای یک سال ادامه داشت.
  • تفاوت عمده‌ای در سایر مزایای سلامتی بین برنامه‌های مختلف رژیم غذایی وجود ندارد.

همه چیز از دست نرفته

بر اساس این گزارش جدید، ممکن است شما وسوسه شوید که دستان خود را بالا برده و در کل از رژیم‌های کاهش وزن خودداری کنید. اما روش دیگری برای بررسی این مسئله وجود دارد: احتمالاً اهمیت بیشتری دارد که انتخاب کنید (خواه کم کربوهیدرات ، چربی کم و یا چیزی ما بین آن‌ها باشد) از اینکه به آن چسبیده و بشدت مطیع آن باشید.

میانگین مدت زمان مطالعات شامل این شش ماه بود. اگر آنها ۱۲ ماه یا دو سال یا یک عمر ادامه داشته باشند چه می‌کنند؟ این سودمندی احتمالاً بیشتر و طولانی مدت خواهد بود. ترفند این است که یک رژیم غذایی را با غذاهایی که در واقع دوست دارید، انتخاب کنید تا کنار آمدن آن چندان سخت نباشد.

علاوه بر این، عواملی غیر از رژیم غذایی وجود دارد که می توانند تأثیر زیادی بر وزن بگذارند. به عنوان مثال ، فعالیت بدنی روزمره ، ورزش منظم و خواب برای کمک به حفظ وزن سلامتی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ما به جای پیروی از یک رژیم غذایی بسیار محدود یا تحت عنوان یا اسم خاص، رژیم مدیترانه ای را تأیید می‌کنیم. این یکی از بهترین موارد مطالعه است، در مقایسه با سایر رژیم‌های غذایی عملکرد خوبی دارد، و تنها رژیم غذایی در این تجزیه و تحلیل بود که اثرات طولانی مدت بر سطوح کلسترول LDL داشت.

کلام آخر

کاهش وزن کار آسانی نیست. اگر با وزن خود در چالش هستید، با پزشک ، متخصص تغذیه و یک مربی سلامت صحبت کنید. این مطالعه را با آنها و یا کنار هم مرور کنید، درباره رژیم و سایر شیوه های زندگی که برای شما جذاب است تصمیم بگیرید. سپس به آنها بچسبید. به یاد داشته باشید ، شما به احتمال زیاد با تغییرات سبک زندگی که واقعا آن‌ها را دوست دارید، تغییر خواهید کرد.

 

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر امیرحسام سلماسی فرد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.