مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چرا ورزش کردن بعد از یک حادثه قلبی عروقی برای قلب شما اهمیت دارد؟

در این مقاله به صورت مختصر توصیه هایی برای نحوه و شرایط بازگشت به فعالیت ورزشی و تحرکات بدنی پس از یک رویداد قلبی و یا سکته مغزی و اهمیت دوره اول توانبخشی قلبی (در بیمارستان) و دوره دوم ( در منزل) توضیح داده شده است. همچنین بر علایم خطر و هشدار برای توقف ورزش و تماس فوری با پزشک به منظور جلوگیری از حادثه مجدد تاکید شده است.

چرا ورزش کردن بعد از یک حادثه قلبی عروقی برای قلب شما اهمیت دارد؟

چرا ورزش کردن برای قلب شما اهمیت دارد؟

پس از یک حمله قلبی، سکته مغزی، تشخیص نارسایی قلب یا پس از انجام پروسیجر بر روی قلب، اغلب افراد در مورد ورزش کردن نگرانی هایی دارند. آنها ممکن است از خودشان بپرسند: آیا میتوانم ورزش کنم؟ آیا درست است ورزش را شروع کنم؟ آیا با این کار ریسک حادثه قلبی بعدی را افزایش نمیدهم؟

پزشکان متخصص قلب و عروق میگویند: «بله در تمامی این موارد شما میتوانید -و باید- فعالیت ورزشی داشته باشید.» و نیز میگوید: «این تصمیم به فکر کردن احتیاجی ندارد. پس از یک حادثه قلبی، زمانی که افراد قادر به بالا رفتن از پله ها بدون علایم باشند میتوانند فعالیت ورزشی ملایم تا متوسط را از سر بگیرند.»

تحقیقات پزشکی نشان داده است که در میان افراد مبتلا به بیماری شریان کرونری در شرایط پایدار، کسانی که ورزش میکنند ریسک حمله قلبی کمتری دارند و میزان بقا در آنها بیشتر است. برای بسیاری از افراد، یک واقعه قلبی به عنوان زنگ بیداری برای تغییر عادات نادرست سبک زندگی که در وهله اول به آسیب قلبی منجر شده است به شمار می آید. اولین قدم مهم، تحرک بدنی بیشتر است.

شروع با یک برنامه تمرینی هوشمندانه برای قلب پس از یک حادثه قلبی برنامه بازتوانی قلبی را مد نظر داشته باشید.

مرحله اول توانبخشی قلب در بیمارستان انجام میشود. پزشکان و مراقبان سلامت هر روز بیشتر بر اهمیت فاز دوم توانبخشی قلبی اغلب در مدت ۴ تا ۶ هفته پس از ترخیص تاکید میکنند. به گفته پزشکان: «بیمارانی که دوره دوم بازتوانی قلبی را میگذرانند اغلب بهتر عمل میکنند. این بیماران کمتر به بیمارستان مراجعه میکنند، اعتماد به نفس بیشتری دارند و از کیفیت زندگی بهتری برخوردار میشوند.»

با تیم قلبی خود کار کنید.

پزشکان و فیزیوتراپیست ها به شما نسخه ورزشی میدهند، یعنی توصیه هایی در مورد نوع ورزش، اینکه هر چند وقت یکبار باید آن را انجام دهید و با توجه به وضعیت سلامتی تان در طول هر جلسه تمرین بهتر است چه مدت ورزش کنید. شناخت محدودیتهایتان و چگونگی تشخیص آنها قسمت مهمی از چالش برای انجام فعالیتهای بیشتر است.

به علایمتان توجه کنید.

عرق کردن و کمی دشوارتر نفس کشیدن در هنگام تمرینات ورزشی طبیعی است. اما اگر متوجه تنگی نفس و یا بازگشت احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه شدید باید ورزش را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید. «بدترین چیز این است که علامت جدیدی ظاهر شود و بیمار آن را نادیده گرفته و به ورزش ادامه دهد. اما تا زمانی که احساس راحتی میکنید، میتوانید ورزش کنید.»

تناسب اندام خود را حفظ کنید.

پزشکان میگوید: «افرادی که یک رویداد قلبی داشته باشند، بیشترین ریسک را برای حوادث قلبی بعدی در آینده دارند. معمولاً سکته یا حوادث قلبی به عنوان زنگ بیدار باش برای تغییر عادات ناسالم عمل میکند. اما این مساله نیز صادق است که با گذشت زمان شما از خود راضی میشوید و ممکن است به عادات قدیمی که در وهله اول شما را به دردسر انداخته بود برگردید.»

به همین دلیل است که درخواست حمایت از دوستان و خانواده و یا حتی استخدام مربی سبک زندگی یا مربی ورزشی برای اینکه شما را مادام العمر به سبک زندگی جدید سالم متعهد سازد کمک کننده است.

چه موقع میتوان فعالتهای جنسی را پس از یک رویداد قلبی از سر گرفت؟

به ویژه پس از یک حمله قلبی یا سکته مغزی، بیمار ممکن است در مورد نوع خاصی از فعالیتهای جسمی یعنی روابط جنسی نگرانی داشته باشد. پزشکان متخصص قلب میگوید: «اگر دوره توانبخشی را به اتمام رسانده اید، معمولاً میتوانید با اطمینان فعالیت جنسی را از سر بگیرید. اگر بتوانید یک طبقه پله را بدون مشکل بالا بروید، منعی برای ادامه فعالیتهای جسمی ندارید. فقط همانند سایر فعالیتها،لازم است به علامتهای خود توجه داشته باشید. در صورتی که احساس تنگی نفس و یا درد یا فشار بر روی قفسه سینه کردید، فعالیت را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.»

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.