مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

بیماری نشسته : چگونه سبک زندگی کم تحرک بر سلامت قلب تاثیر می گذارد

اگر می بینید که بیشتر روز خود را پشت میز یا در ماشین می گذرانید، شما تنها نیستید. به لطف تکنولوژی و سبک زندگی مدرن ما ، مردم بیش از هر زمان دیگری بی تحرک هستند. در این مقاله ضمن بررسی تاثیر نشستن های مکرر بر سلامتی افراد، راهکار هایی جهت ترک این عادت و داشتن سبک زندگی سالم تر ارائه می شود.

بیماری نشسته: چگونه سبک زندگی کم تحرک بر سلامت قلب تاثیر می گذارد؟

اگر می بینید که بیشتر روز خود را پشت میز یا در ماشین می گذرانید ، شما تنها نیستید . به لطف تکنولوژی و سبک زندگی مدرن ما ، مردم در ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری بی تحرک هستند.

طبق گفته انجمن های علمی : مشاغل کم تحرک از سال ۱۹۵۰ به این سو ۸۳ درصد افزایش یافته است . مشاغل دارای فعالیت بدنی در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد نیروی کار ایالات متحده را تشکیل می دهند که تقریبا نیمی از مشاغل مربوط به سال ۱۹۶۰ است . تمام این بی تحرکی ها به سلامتی افراد آسیب می رساند.

نشستن های مکرر چه تاثیری بر سلامتی دارد ؟

یک بررسی گسترده از مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۵ در مجله Annals Of Internal Medicine  نشان داد که حتی پس از داشتن فعالیت بدنی، نشستن به مدت طولانی با نتایج بدتری از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان همراه است. بی تحرکی همچنین می تواند خطر مرگ شما را افزایش دهد، چه از بیماری قلبی و چه از نظر سایر مشکلات پزشکی.

حتی اگر ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی انجام دهید، مهم این است که ۲۳ ساعت دیگر روز را چه کاری انجام می دهید .

حتی علاقه مندان به تناسب اندام نیز می توانند کم تحرک باشند ، آیا اخیرا متوجه آن شده اید؟

کسی که خود را از نظر جسمی فعال می داند، برای مثال صبح ها ۷ تا ۸ کیلومتر می دود و به این دلیل به خودش افتخار می کند ، اگر یک دستگاه ردیابی با خود به همراه داشته باشد متوجه خواهد شد که باقی روز فعالیت چندانی ندارد و بیش تر زمان خود را پشت میزکار یا داخل ماشین سپری می کند .

آیا نشستن برای ساعات طولانی مزایای دویدن روزانه شما را لغو می کند؟

نمی توان به طور کلی پاسخ داد . تحقیقات اخیر نشان می دهد که ورزش می تواند برخی از خطرها را کاهش دهد. با این حال به نظر می رسد که حتی افرادی که فعالیت بالایی دارند، حدود ۱۰ ساعت نشستن را طی روز خواهند داشت . تحقیقات نشان می دهد بیش از این میزان از نشستن ، خطر ابتلا به بیماری قلبی _ عروقی را در شما افزایش می دهد.

چگونه عادت های خود را تغییر دهیم؟

سعی کنید بعد از هر یک ساعت بلند شوید و حرکت کنید. از کوچک ترین بهانه ها برای پیاده روی استفاده کنید . جلساتی را با همکاران خود حین پیاده روی داشته باشید ، هوای تازه می تواند خلاقیت شما را تقویت کند.

حتی اگر مجبور باشید تمام روز را در مقابل کامپیوتر سپری کنید ، می توانید زمانی را به استراحت اختصاص دهید . نیازی نیست که حتما از سالن ورزشی استفاده کنید. فعالیت سبک در طول روز نیز مفید خواهد بود . برای هر ۲۰ دقیقه نشستن، سعی کنید ۸ دقیقه بایستید و به مدت ۲ دقیقه قدم بزنید . توصیه می شود با ردیاب تناسب اندام، تلفن یا گام شمار ساده خود را تحت نظر داشته باشید. معمولا هدف ۱۰۰۰۰ قدم در روز توصیه می شود . اما اگر شما فرد کم تحرکی باشید، هرگونه پیشرفت مفید خواهد بود . اگر تنها ۲۰۰۰ قدم در روز برمی دارید ، سعی کنید ۴۰۰۰ قدم را هدف خود قرار دهید . قدم های آرام بردارید . نیازی نیست به خودتان فشار وارد کنید . فقط بایستید و عضلات خود را حرکت دهید .

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فاطمه بیرنگ

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.