مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

همه چیز در مورد ضربان قلب (نبض)

داشتن اطلاعات در مورد ضربان قلب می تواند به شما کمک کند تا وضعیت سلامت خود را بررسی کنید. حتی می تواند کمک کند تا از پیشرفت مشکلات خود آگاه شوید. ضربان قلب یا نبض، تعداد دفعاتی است که قلب شما در هر دقیقه می تپد. ضربان قلب نرمال در هر فرد متفاوت است. دانستن ضربان قلب می تواند معیار مهمی از سلامت شما باشد.

همه چیز در مورد ضربان قلب (نبض)

حتی اگر شما ورزشکار هم نیستید ، داشتن اطلاعات در مورد ضربان قلب می تواند به شما کمک کند  تا وضعیت سلامت خود را بررسی کنید . حتی می تواند کمک کند تا از پیشرفت مشکلات خود اگاه شوید . ضربان قلب یا نبض ، تعداد دفعاتی است که قلب شما در هر دقیقه می تپد .ضربان قلب نرمال در هر فرد متفاوت است . دانستن ضربان قلب می تواند معیار مهمی از سلامت شما باشد .

با افزایش سن ، تغییرات در ضربان قلب و نظم آن اتفاق می افتد که می تواند بیانگر شرایطي باشد كه نیازمند بررسی باشد .

نبض خود را کجا لمس كنيم؟ مقدار نرمال آن چه قدر است؟

بهترین محل ها برای پیدا کردن نبض :

۱)  مچ ها

۲)داخل آرنج

۳) کنار گردن

۴) بالای پا(روی پا)

برای محاسبه صحیح ضربان قلب انگشت خود را روی نبض فشار داده و تعداد تپش های قلب را در ۶۰ ثانیه بشمارید. ضربان قلب شما در زمان استراحت؛ زمانیست که قلب کمترین خون مورد نیاز بدن را پمپ می کند. اگر شما نشسته اید یا دراز کشیده اید یا آرام هستید و مریض نمی باشید؛ تعداد ضربان طبيعي قلب شما بین ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در دقیقه خواهد بود .

اما ضربان قلب زیر ۶۰ لزوما به معنی علامتی از بیماری نیست . ممکن است به علت مصرف داروهایی مثل بتابلاکرها( پروپرانولول، متوپرولول و …) و كلسيم بلاكرها( وراپاميل، ديلتيازم) باشد. هم چنین ضربان قلب پایین در افرادی که فعالیت فیزیکی زیادی دارند ، مثل ورزشکاران ، شایع است . افراد فعال هم ضربان قلب در حالت استراحت پایینی دارند  ( به اندازه ۴۰ تپش در هر دقیقه ) . به این علت که قلب آنها قوی تر بوده و نیازی نیست كه برای حفظ ضربان قلب پایدار به سختی فعالیت کند . فعالیت فیزیکی کم تا متوسط معمولا تاثیری بر میزان ضربان قلب در حال استراحت ندارد .

فاکتور های موثر بر ضربان قلب:

دمای هوا: 

وقتی دمای هوا ( رطوبت هوا ) افزایش می یابد قلب کمی خون بیشتری پمپ می کند . بنابراین ممکن است کمی ضربان قلب افزایش یابد . ولی بیشتر از ۵ تا ۱۰ ضربان در دقیقه افزایش نمی یابد.

موقعیت بدن:

در حالت استراحت، نشستن، ایستادن، ضربان قلب به یک اندازه است. گاهی اوقات به محض بلند شدن در ۱۵ تا ۲۰ ثانیه اول ممکن است کمی ضربان قلب افزایش یابد ولی بعد از چند دقیقه کاهش می یابد.

احساسات:

اگر استرس داشته باشید ، دلواپس باشید، بیش از حد خوشحال یا ناراحت باشید؛ این احساسات می توانند ضربان قلب را افزایش دهند .

سایز بدن:

سایز بدن معمولا ضربان قلب را تغییر نمی دهد. اگر شما چاق هستید ممکن است ضربان قلب شما در زمان استراحت بالاتر باشد ولی معمولا بیشتر از ۱۰۰ ضربان در دقیقه نیست .

مصرف دارو ها: 

داروهای سرکوب کننده آدرنالین ( بتابلاکرها ) ضربان قلب شما را کاهش می دهند. در حالی که افزایش مصرف دارو های تیروئید یا افزایش مقدار آنها ضربان قلب را افزایش می دهد .

چه زمانی با دکتر تماس بگیرم؟

اگر از داروهای بتابلاکر برای کاهش ضربان قلب یا کاهش فشار خون یا کنترل آریتمی ها استفاده می کنید احتمالا دکتر از شما می خواهد ضربان قلب خود را کنترل و ثبت کنید. ثبت این تغییرات به دکتر شما کمک می کند تا بفهمد آیا نیاز است میزان داروی شما را تغییر دهد یا از داروی دیگری استفاده کند.

اگر نبض شما خیلی کم است یا دوره هایی از ضربان خیلی بالا دارید ؛ مخصوصا اگر باعث ایجاد بی حالی؛ گیجی یا حتی غش کردن می شود با دکتر خود مشورت کنید. دکتر تصمیم می گیرد که آیا این شرایط اورژانسی است یا خیر .

نبض شما یک ابزار برای بررسی سلامت قلب شماست.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

هدیه حبیبی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.