مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

نقش نژاد و جنسیت در بیماریهای قلبی عروقی

امروزه اطلاعات زیادی راجع به نحوه تاثیر بیماری‌های قلب و عروق بر روی خانم‌ها وجود دارد و توجه بسیار ویژه‌ای به نحوه تاثیر این بیماری‌ها روی گروه‌های مختلف جامعه شده است؛
پزشکی در تلاش است تا علت نیاز متفاوت گروه‌های مختلف نژادی به سطوح مختلف مراقبت‌ها را دریابد.

نقش نژاد و جنسیت در بیماریهای قلبی عروقی

روش‌های درمانی بیماری‌های قلبی به سرعت در حال رشد است تا قبل از دهه ۱۹۹۰ میلادی باور پزشکی بر این بود که بیماری‌های قلبی عروقی معمولا بانوان را تحت تاثیر قرار نمیدهد چرا که علائم، عوارض و حتی سن بروز مشکلات در آن ها متفاوت از آقایان بود! معمولا این مطالعات مردان اروپا را تحت بررسی قرار میداد البته به جز چند مطالعه که بر روی سلامت بانوان انجام شد.

اکنون ما اطلاعات بسیار بیشتری راجع به نحوه تاثیر بیماری‌های قلب و عروق بر روی خانم‌ها داریم و توجه بسیار ویژه‌ای به نحوه تاثیر این بیماری‌ها روی گروه‌های مختلف جامعه داریم.

پزشکی امروزه در تلاش است تا علت نیاز متفاوت گروه‌های مختلف نژادی به سطوح مختلف مراقبت‌ها را دریابد.

چه چیزی مانع رسیدن عده‌ای به سلامت ایده‌آل می‌شود؟

دلایل متعددی برای وضعیت سلامت متفاوت افراد وجود دارد که یکی از آن‌ها نژاد می‌باشد. مثلا آفریقایی-آمریکایی‌ها درصد ابتلای بسیار بالایی به دیابت و فشارخون بالا دارند که هر دو از ریسک فاکتورهای اصلی بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشند.

اگر نژاد شما مستعد یک بیماری باشد چه کاری برای حفاظت از خود میتوانید انجام بدهید؟

شما باید تحت نظر مراقبت‌های مختلفی برای ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی عروقی مثل دیابت و فشارخون و … باشید.

آیا عواملی به جز نژاد هم وجود دارند که باعث افزایش خطر ابتلا شود؟

بله! سبک زندگی افراد بر سلامتی آن ها موثر است افرادی که ورزش و فعالیت‌های بدنی کمتری دارند یا غذای سالم(میوه و سبزیجات) کمتری مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند

البته نظام سلامت نیز جایگاه مهمی دارد بررسی و ارزیابی وضعیت سلامت افرادی که به هر دلیلی (عدم پوشش بیمه، مشکلات مالی، عدم دسترسی و…) امکان بررسی مدوام وضعیت سلامت خود را ندارند نیز میتواند تاثیر بسزایی در کاهش موارد ابتلا داشته باشد.

چه کارهایی برای پرکردن این خلا در مراقبت های سلامت میتوان انجام داد؟

قسمتی از این کمبود را میتوان به واسطه افزایش آگاهی عمومی جامعه رفع کرد به نظر میرسد در حال حاضر این سطح از آگاهی در سطح جامعه برای رفع این محرومیت‌ها و خلاها وجود دارد. ما مراکزی را در نظام سلامت داریم که سعی در اقزایش آگاهی عمومی و همچین یکسری مداخلات برای کاهش برخی ریسک فاکتورها نظیر چاقی دارند.

بیماران چه کارهایی برای مراقبت بهتر از خودشان و مواجهه کمتر با ریسک فاکتورها میتوانند انجام بدهند؟

اگر شما بخاطر سابقه خانوادگی یا سابقه بیماری در خطر ابتلا به بیماری‌ها هستید بسیار مهم است که در اولین گام با دکتر خود مشورت کنید تا شما را در مسیر پیشگیری از ابتلا با کاهش ریسک فاکتورها و اصلاح سبک زندگی و… یاری کند و نقشه راه را به شما نشان دهد.

چرا بیماری‌های قلبی نقطه آغاز خوبی برای مسیر پیشگیری هستند؟

چاقی، دیابت، فشار خون بالا و… بیماری‌های بسیار شایعی در بین جوامع کم برخوردار هستند که همگی ریسک فاکتور بیماری‌های قلبی هستند دست گذاشتن روی هر یک از آن‌ها میتواند تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی داشته باشد همچنین ما میتوانیم سرمنشا به وجود آمدن همه‌ی این ریسک فاکتورها را در سبک زندگی افراد جست و جو کنیم و سعی در رفع آن‌ها به وسیله اصلاح سیک زندگی فرد داشته باشیم بدین صورت خود فرد نیز در مسیر کاهش خطر ابتلا به تیم نظام درمانی کمک میکند در کنار آموزش بیماران برای مواجهه با ریسک فاکتورها ما باید رابطه بیمار و پزشک را نیز اصلاح کنیم چرا که نقش مهمی در این فرایند دارد در مجموع ما باید مداخلاتی را در سطوح مختلف اعم از بیمار، جامعه، نظام سلامت و… انجام دهیم تا مشکلات را رفع کرده و سطح سلامت عمومی جامعه را ارتقا دهیم.

 

ناظر: دکتر علی واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

محمد رحیمی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.