مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

زنان و خطر بیماری های قلبی

زنان از نظر سلامت قلب با مردان تفاوت هایی دارند. اگر چه زنان در تشریح علائم پزشکی و رفتار جست و جو گر درمانی بهتر از مردان هستند اما با این حال زنان در مقایسه با مردان ۵۰ درصد بیشتر از بیماری های قلبی می میرند. بنابراین با افزایش اگاهی زنان از بیماری های قلبی و در صورت ابتلا به بیماری های قلبی هدایت آنان برای دریافت خدمات بازتوانی و مشاوره میتواند نتایج مطلوب تری را در پی داشته باشد.

زنان و خطر بیماری های قلبی

طبق یک بررسی علمی مشخص شد که اکثر زنان نمی دانند که بیماری قلبی، قاتل شماره ۱ زنان است. در سال ۲۰۰۷، بیماری قلبی فقط در آمریکا جان بیش از ۱۹۰هزار زن را در گرفته است که  در مقایسه با ۴۱۰ هزار مرگ و میر ناشی از سرطان پستان و ۷۰هزار مرگ ناشی از سرطان ریه شیوع بسیار بالاتری داشته است.

زنان از نظر سلامت قلب با مردان تفاوت هایی دارند. اگر چه زنان در تشریح علائم پزشکی و رفتار جست و جو گر درمانی بهتر از مردان هستند، اما با این حال زنان در مقایسه با مردان ۵۰ درصد بیشتر از بیماری های قلبی می میرند. در سن ۴۰ سالگی، در حدود ۲۶ درصد از زنانی که در معرض حمله قلبی بوده اند در طی یک سال بعد می میرند ، در صورتیکه این درصد در مردان درحدود ۱۹ درصد است . علاوه بر این، زنان تقریبا دو برابر احتمال ابتلا به حمله قلبی مجدد در طی شش سال اول بعد از اولین سکته ی قلبی را دارند. همچنین آمار فوت در بیمارستان زنان بعد از عمل جراحی باز عروق خونرسان قلب  بیشتر از مردان می­باشد.

چه چیزی می تواند این تفاوت ها را توضیح دهد؟ یک نظریه پیشرو این است که چون زنان در مقایسه با مردان درسنین بالاتری در معرض حملات قلبی قرار می گیرند بنابراین آمار مرگ در بین آنها بالاست و در نتیجه زمانی که حملات قلبی آن ها اتفاق می افتد ، شکننده تر  و ضعیف تر هستند. همچنین زنان زمانی که تحت عمل جراحی قلب قرار می گیرند، بیشتر از مردان دچار بیماری های دیگری مانند دیابت هستند . مشکل دیگر از منظر کالبد شناسی می­باشد؛ بدین ترتیب که قلب زنان اندکی کوچکتر از مردان است و در این حالت کارِ جراحان برای بخیه زدن شريان ها به هم در طول عمل جراحی و یا باز نگه داشتن آن ها بعد از رگ گشایی  را مشکل تر میکند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که زنان مبتلا به مشکلات قلبی ممکن است زود تشخیص داده نشوند یا نسبت به مردان با توجه کمتری مورد درمان قرار گیرند. به عنوان مثال، زنان مبتلا به علائم حمله قلبی کمتر از مردان در بخش مراقبت های ویژه (ICU) یا بخش مراقبت های عروق خون رسان قلب (CCU) بستری می شوند  و همچنین کمتر از مردان خدماتی از قبیل نوار قلب، و بعضی از بررسی های قلبی قرار گیرند و یا داروهای ضد انعقاد خون دریافت می کنند هم چنین به احتمال زیاد پس از خروج از بیمارستان، آنها کمتر از مردان به یک برنامه توانبخشی قلبی یا مشاوره در مورد تغذیه، ورزش و کاهش وزن هدایت می شوند .

مهم ترین علائم حمله قلبی به طور عمده در مطالعات مردان سفید پوست و میانسال شناسایی شده است اما این نشانه ها همیشه در زنان رخ نمی دهد، که ممکن است منجر به تاخیر تشخیص و درمان در زنان شود. به عنوان مثال، مطالعه ای در مورد علائم حمله قلبی نشان  داد که ۴۳ درصد از زنان مبتلا به حمله قلبی، هیچ نوع درد قفسه سینه که اغلب جزو علائم مشخص در نظر گرفته میشود را گزارش نکردند ولی علائمی همچون ضعف تنفسی، ضعف، خستگی غیرمعمول، عرق سرد و سرگیجه را گزارش کرده بودند.

اگر شما یک زن هستید، چه کارهایی را باید برای حفاظت از قلبتان انجام دهید؟ شاید مهم ترین کار این باشد که روی اقداماتی که می توانید انجام دهید تا از بیماری های قلبی شما جلوگیری کنید تمرکز کنید و در صورت لزوم از داروها برای پایین آوردن فشار خون وکلسترول استفاده کنید. دوم، راجع به علائم حمله ی قلبی بیشتر بدانید.

هورمون ها عامل تاثیرگذار دیگری در بیماری قلبی هستند؛ از بین رفتن اثرات تستوسترون و استروژن و ارتباط آنها با خطر ابتلا به بیماری های قلبی به طور پیچیده ای ثابت شده است. به نظر می رسد در مردان با سطوح پایین تستوسترون خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و سایر شرایط دراز مدت بیشتر باشد. اما شواهدی وجود ندارد که افزایش سطح تستوسترون (از طریق تزریق، ژل، یا لوزن (قرص مکیدنی ) هورمون) می تواند این خطر را کاهش دهد. علاوه بر این، ورزشکاران که تستوسترون و سایر هورمونهای مردانه را مصرف می کنند، به طور واضح خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی دارند.

استروژن باعث افزایش کلسترول HDL و کاهش کلسترول LDL می شود. اما هنگامی که استروژن دریائسگی (معمولا حدود ۵۰ سالگی) کاهش می یابد ، اثر محافظتی آن را کاهش می دهد و باعث افزایش شدید خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. زناني كه از يائسگي رنج مي برند دو تا سه برابر احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي نسبت به  زنانی که در همان سن هنوز قاعده می شوند دارند. با این حال،  نتایج دو مطالعه ی مهم نشان می دهد که هورمون درمانی نه تنها از بیماری قلبی جلوگیری نمی کند، بلکه ممکن است در برخی موارد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

 

استاد ناظر:

دکتر علی واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

تابان واشقانی فراهانی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.