مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

تاثیر کنترل قند خون بر سلامت قلب

وقتی اکثر مردم اصطلاح قند خون را می شنوند ، بیماری ای که به طور کلی به ذهنشان میرسد دیابت است، نه بیماری قلبی! با این حال، طبق مطالعات پزشکی دیابت نوع ۱ و ۲ از خطرناکترین عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی هستند.

تاثیر کنترل قند خون بر سلامت قلب

تحت کنترل نگه داشتن قند خون (و همچنین فشار خون و سطح کلسترول) یکی از بهترین کارهایی است که می­توانید برای قلب خود انجام دهید. بخش عمده­ای از بیماران دیابتی هیچ علامتی ندارند. اما دیابت، به ویژه در صورت کنترل ضعیف، به رگ های خونی آن­ها آسیب می­رساند و منجر به سخت شدن رگ­ها می­شود. این همان چیزی است که منجر به بیماری­های قلبی می­شود. در برخی موارد، بیماران حتی نمی­فهمند که دیابت دارند تا زمانی که بیماری تا جایی پیش رود که دچار حمله قلبی شوند. به همین دلیل مهم است که همراه با نظارت بر وزن کلی و چربی بدن، از مقدار گلوکز خون خود نیز آگاه باشید.

سوال: چرا دکتر من دور کمرم را اندازه می­گیرد؟

دور شکم شما یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است. پزشکان آن را چربی مرکزی (که در اصطلاح دیگر چربی شکم نامیده می­شود) می­نامند و نشان دهنده میزان خطرناک چربی در اطراف اندام­های مرکزی شما است.

ممکن است بیش از حد اضافه وزن نداشته باشید، اما اگر چربی شکم داشته باشید، در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید. به همین دلیل علاوه بر شاخص توده بدن(BMI)، باید دور کمر خود را نیز بررسی کنید.

اگر قند خون شما زیاد است:

کاهش وزن بهترین راه برای کنترل قند خون بالا است. “غذا انرژی است. اگر چیزی که درون آن است سوزانده نشود، در بدن شما جمع می­شود. این منجر به تجمع چربی، به ویژه در شکم می­شود که می­تواند باعث دیابت شود. دو روش موثر برای کمک به کاهش وزن اضافی و جلوگیری از دیابت:

  1. مصرف کربوهیدرات و قند را محدود کنید.
  2. ورزش­های هوازی با تنفس شدید و افزایش ضربان قلب انجام دهید.

اگر به تازگی تغییر رژیم غذایی و ورزش شروع کرده­اید، با پزشک خود مشورت کنید تا یک برنامه ترکیبی مناسب برای نیازهایتان به شما ارائه دهد. مطابق توصیه حتماً سطح گلوکز خون را بررسی کنید. ما اغلب می­توانیم دیابت نوع ۲ (یا دیابت بزرگسالان) را قبل از نیاز به انسولین، با کاهش وزن و تغییر در سبک زندگی، درمان کنیم. زیرا برگشت­پذیر است، به خصوص هنگامی که سطح گلوکز در محدوده خفیف باشد. اگر سطح گلوکز شما بیش از حد طبیعی است، آن را به عنوان یک زنگ خطر در نظر بگیرید.

اگر شما یک زن هستید:

تحقیقات اخیر نشان می­دهد: هر کسی که به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ مبتلا باشد، با افزایش خطر حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی روبرو می­شود. زنانی که سن آن­ها کمتر از ۶۰ سال است – گروهی اغلب تصور می­کنند کمتر در معرض مشکلات قلبی هستند – خطر بیماری­های قلبی در آن­ها در صورت ابتلا به دیابت نوع۲، ۴ برابر بیشتر است. به همین دلیل زنان با سطح گلوکز خون بالا باید این بیماری را جدی بگیرند. بزرگسالان مبتلا به دیابت کنترل نشده هرگز برای حمله قلبی یا سکته مغزی خیلی جوان نیستند.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.