مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

برای سلامتی قلب خود آرام و خونسرد باشید

این مقاله ضمن تعیین ارتباط بین عصبانیت و بروز بیماری های قلبی در افراد به ارائه راهکارهایی جهت کنترل عصبانیت و در نتیجه آن کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی می پردازد.

برای سلامتی قلب خود آرام و خونسرد باشید

عصبانی نشوید _ سالم بمانید . طبق تحقیقات نهادهای بهداشتی افرادی که غالبا عصبانی هستند و نمی توانند آن را کنترل کنند بیشتر دچار مشکلات قلبی ، از جمله حمله قلبی می شوند . طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که در European Heart Journal منتشر شده است ، بروز حمله قلبی تقریبا پنج برابر و خطر سکته مغزی تا سه برابر در دو ساعت پس از پیک عصبانیت فرد افزایش می یابد . این مطالعه نشان داد هرچه شدت و دفعات عصبانیت فرد بیشتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز بالاتر می رود .

چه ارتباطی بین عصبانیت و بیماری های قلبی وجود دارد؟

عصبانیت منجر به افزایش تولید هورمون های استرس به نام کاتکول آمین ها می شود . این هورمون ها فشارخون را افزایش می دهند و در ایجاد پلاک گرفتگی عروق نقش دارند و در طی سال های طولانی می توانند به بیماری عروق کرونر منجر شوند. اثرات مخرب عصبانیت می تواند سریع نمود پیدا کند . افزایش ناگهانی کاتکول آمین ها در هنگام خشم می تواند باعث حملات قلبی ، ریتم های کشنده قلب و تضعیف سریع عضله قلب شود . این وضعیت معروف به کاردیومیوپاتی استرس یا سندرم قلب شکسته است و بیشتر  در زنان رخ می دهد .

در ادامه به بررسی روش هایی که برای کنترل خشم می پردازیم:

قدم به عقب: برای مدت زمان کوتاهی موقعیتی را که سبب عصبانیت شما می شود ترک کنید . این کار به شما کمک می کند تا به طور منطقی تری به مسئله فکر کنید . تا ۱۰ بشمارید یا از آن مکان دور شوید . انجام این مرحله ساده می تواند در کنترل عصبانیت به شما کمک کند.

هدف قاطعانه، نه پرخاشگرانه باشد: شما می توانید بدون فریاد و تهدید از حق خود دفاع و  احساسات خود را بیان کنید . پاسخ های احساسی اغراق آمیز الزاما مشکل شما را بر طرف نمی کند بلکه سبب می شود افراد دیگر نیز عصبانی شوند.

روش های ریلکسیشن را بیاموزید: تاکتیک هایی مانند تنفس عمیق می تواند کمک کننده باشد. مدیتیشن، یوگا، آموزش ذهن آگاهی نیز می تواند به شما کمک کند تا به طور کلی آرامش خود را حفظ کنید.

عوامل خطرزای قلبی خود را کاهش دهید: اگر نمی توانید عصبانیت خود را کنترل کنید، بهتر است روی کنترل عوامل خطرزا مانند فشار خون و کلسترول تمرکز کنید.

با دکتر خود صحبت کنید: علاوه بر مدیریت فاکتورهای خطر قلبی که قادر به کنترل آن هستید ، مانند کلسترول بالا، اگر سابقه بیماری قلبی دارید و در کنترل خشم مشکل دارید، برخی شواهد نشان می دهد که بتابلاکرها ، ممکن است خطر حمله قلبی را کاهش دهند. پزشک شما ممکن است به شما شرکت در کلاس های کنترل خشم یا درمان را پیشنهاد دهد که به شما کمک کند تا بطور بهتری به محرک ها واکنش نشان دهید.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فاطمه بیرنگ

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.