مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

نقش استرس در بیماری های قلبی را دست کم نگیرید

استرس از هر نوعی که باشد، علاوه بر علائم جسمانی مانند عرق کردن دستها، میتواند روی سلامت قلب نیز اثر داشته باشد. فعالیت فیزیکی و مشورت با متخصصین میتواند در مقابله با استرس کمک کننده باشد.

نقش استرس در بیماری های قلبی را دست کم نگیرید

استرس انواع ناراحتیهای فیزیکی جزئی را ایجاد میکند، برای مثال به دستهای عرق کرده و دل درد حین استرس فکر کنید. اما علاوه بر این، میتواند خطر مشکلات قلبی جدی را هم بیشتر کند. احتمالا جالبترین قسمت این ارتباط اینجاست که استرس میتواند در موقعیتهای مختلفی ظاهر شود؛ از روابط تا شغل مناسب تا رویدادهای ورزشی؛ و تمام این موارد میتوانند عوارضی روی سلامت قلب داشته باشند.

موقعیت های استرس زا را تشخیص دهید

طلاق گرفتن میتواند کاملا استرس زا باشد، اما تا همین اواخر، پژوهشگران نمی­دانستند که اثرات استرس روی سلامتی تا چه مدت میتواند ادامه داشته باشد. در یک پژوهش که شرکت کنندگان را ۱۸ سال بررسی نمود، خانمهایی که دو بار یا بیشتر طلاق گرفته بودند، به اندازه یک فرد سیگاری یا فرد مبتلا به دیابت خطر افزایش یافته برای سکته قلبی داشتند. این پژوهش افزایش خطر سکته قلبی را در مردان با چندین طلاق نیز نشان داد. استرس رابطه حتی دهه ها بعد از طلاق،میتواند اثری بسیار قوی روی سلامت داشته باشد.

استرس مربوط به کار نیز میتواند به سلامت قلب آسیب بزند. پژوهشها نشان داده است که افرادی که نگران از دست دادن شغل خود هستند، ۲۰ درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری قلبی دارند. حتی افرادی هم که در شغل خود خوشحال هستند ممکن است به طور مزمن استرس داشته باشند، به خاطر جو رقابتی در کار یا برای برقرار کردن تعادل بین کار و زندگی. حتی استرس مربوط به فعالیتهای لذتبخش نیز میتواند خطر ابتلا به اورژانس قلبی را بالا ببرد. در یک جام جهانی فوتبال، در یکی از شهرهای آلماندر روزهای بازی تیم ملی­شان، آمار حمله قلبی دو برابر شد.

قدم هایی برای رهایی از استرس

یک متخصصن قلب میگوید: «من نیز استرس را تجربه میکنم، اما ورزش کردن بخشی از استرس زدایی من است. من فعالیت ورزشی خود را ثبت میکنم و چک میکنم که هرروز ده هزار قدم زده باشم.»

استرس و بیماری قلبی؛ چه ارتباطی وجود دارد؟

استرس میتواند التهاب را در بدن افزایش دهد، که به نوبه خود به عواملی مرتبط است که میتوانند به قلب صدمه بزنند، مانند افزایش فشار خون و کاهش کلسترول «خوب» (HDL). اما استرس مزمن میتواند به شکلی غیرمستقیم نیز بر سلامت قلب اثر بگذارد. هنگامی که نگران هستید، خواب نامناسبی دارید. همچنین در این حالت تمایل کمتری به ورزش، خوردن غذاهای سالم، یا توجه به وزن خود دارید. تمام این تغییرات در سبک زندگی میتوانند سلامت قلب را تهدید کنند.

چگونه از قلب خود محافظت کنیم؟

خیلی اوقات مردم استرس خود را جدای از سلامت تصور میکنند. اگر با هر گونه استرسی دست و پنجه نرم میکنید، بدانید که میتواند عواقب مضری داشته باشد. این راهکارها به حفظ سلامت قلب شما در دوران پراسترس کمک میکنند.

از متخصصین کمک بخواهید: درباره سطح استرس خود با پزشکتان صحبت کنید؛ مخصوصا اگر عوامل خطر دیگری مانند چاقی یا فشار خون نیز برای بیماری قلبی دارید. گاهی اوقات، صحبت کردن با پزشک میتواند شما را برای تغییر سبک زندگیتان متقاعد کند.

بگذارید استرس به شما انگیزه دهد: استرس را به دلیلی برای ورزش تبدیل کنید، به جای آن که به خاطر داشتن آن از فعالیت فیزیکی دوری کنید. وقتی روز پراسترسی داشته اید، توقفی کوتاه برای قدم زدن با دوستان میتواند ذهن شما را از کار یکنواخت و سخت کار کردن دور کند.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

الهه مفتاح

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.