مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

آیا مصرف آسپیرین برای قلب مفید است؟

اگر سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی داشته اید، بدون شک مصرف آسپرین با دوز پایین برای شما مفید است. اما اگر بیماری قلبی ندارید، آیا بازهم باید آسپرین مصرف کنید؟ پاسخ این سوال در اغلب موارد منفی است. آسپرین علاوه بر تسکین درد، کاهش تب و کاهش التهاب، می تواند از تشکیل لخته های خونی جلوگیری کند. اما مانند بسیاری از داروها، آسپرین دارای عوارض جانبی است. این دارو مخاط معده شما را تحریک می کند و می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش، زخم و خونریزی شود و چون خون را رقیق می کند، می تواند برای افرادی که به طور زمینه ای در معرض خطر خونریزی هستند خطرناک باشد.

فواید مصرف آسپیرین برای قلب

دکتر ارین میچوس، رییس مرکز پیشگیری از بیماری‌های قلبی Ciccarone می‌گوید: «اگر حمله قلبی یا سکته مغزی داشته‌اید، بدون شک مصرف آسپیرین با دوز پایین برای شما مفید است. اما اگر بیماری قلبی ندارید، آیا بازهم باید آسپرین مصرف کنید؟ پاسخ این سوال در اغلب موارد منفی است.»

فواید ثابت شده آسپیرین

آسپیرین علاوه بر تسکین درد، کاهش تب و کاهش التهاب، می‌تواند از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری کند. لخته‌های خون به عنوان علت اصلی حملات قلبی و سکته مغزی، زمانی تشکیل می‌شوند که یک پلاک (کلسترول و سایر مواد رسوبی روی دیواره‌های سرخرگ ها) پاره می‌شود و بدن شما سعی می‌کند با ایجاد لخته، آسیب را مهار کند. هنگامی که یک شریان از قبل توسط تجمع پلاک‌ها تنگ شده است، تشکیل لخته می‌تواند آن رگ را مسدود کند و جریان خون به مغز یا قلب را متوقف کند.

مصرف منظم آسپرین با هدف قرار دادن پلاکت‌ها توانایی خون شما را برای لخته شدن کاهش می‌دهد. پلاکت‌ها هنگامی که با رگ‌های خونی آسیب دیده مواجه می‌شوند به یکدیگر متصل می‌شوند و به تشکیل لخته کمک می‌کنند. با اینکه ویژگی «رقیق‌کنندگی خون» آسپیرین می‌تواند از حملات قلبی و سکته جلوگیری کند، اما می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای سایر بیماری‌ها قرار دهد.

خطرات آسپیرین با دوز پایین

مانند بسیاری از داروها، آسپرین دارای عوارض جانبی است. این دارو مخاط معده شما را تحریک می‌کند و می‌تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش، زخم و خونریزی شود و چون خون را رقیق می‌کند، می‌تواند برای افرادی که به طور زمینه‌ای در معرض خطر خونریزی هستند، خطرناک باشد.

عواملی که استفاده پیشگیرانه از آسپیرین را منع می‌کنند:

  • استفاده از سایر داروهای رقیق کننده خون
  • سابقه زخم گوارشی، خونریزی یا گاستریت
  • نارسایی کلیه یا بیماری شدید کبدی
  • اختلالات خونریزی یا انعقاد خون

آیا ضرر آسپیرین از فواید آن بیشتر است؟

گایدلاین های قبلی کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده با مصرف آسپیرین برای پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلبی مخالفت کرده است و فقط در صورتی مصرف این دارو را مجاز می‌داند که فرد در معرض خطر بالا (افراد ۵۰ تا ۶۹ سال با بیش از ۱۰ درصد احتمال ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی) قرار داشته باشد .

به گفته دکتر میچوس در مصرف آسپیرین، به ویژه در زنان باید احتیاط شود. مطالعه بزرگ سلامت زنان به بررسی این موضوع پرداخت که آیا زنان بدون سابقه بیماری قلبی از مصرف دوز پایین آسپرین سود می برند یا خیر. محققان دریافتند که در گروه کلی زنان، آسپرین خطر حملات قلبی را کاهش نمی دهد، اما خطر خونریزی را افزایش می دهد، البته در زنان بالای ۶۵ سال اثرات مثبتی هم در اثر مصرف آسپرین دیده شد.

دکتر میچوس می‌گوید: «بنابراین نه تنها مصرف آسپرین برای زنان جوان فایده‌ای نداشته، بلکه خطر هم دارد. مردم باید بدانند که بدون نسخه بودن (OTC) آسپیرین به این معنی نیست که بی‌خطر است. بسیاری از بیماران آسپرین را مصرف می‌کنند زیرا فکر می‌کنند برای قلبشان مفید است، اما خطرات جدی به دنبال دارد».

اخیراً، دو کارآزمایی بالینی بزرگ که اثر آسپرین را با دارونما در میان افراد بدون بیماری قلبی شناخته شده مقایسه می‌کنند، دلایل بیشتری را برای احتیاط در مصرف آسپرین نشان می‌دهد. کارآزمایی ARRIVE شامل مردان بالای ۵۵ سال و زنان بالای ۶۰ سال بود که به دلیل داشتن چندین ریسک فاکتور، در معرض خطر بالای بیماری های قلبی قرار داشتند. کارآزمایی ASPREE افراد مسن (۷۰ سال و بالاتر؛ افراد آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی ۶۵ سال و بالاتر) را بررسی کرد. هر دو کارآزمایی نشان دادند که آسپیرین با دوز پایین (۱۰۰ میلی گرم در روز) از حملات قلبی یا سکته مغزی مجدد در طی یک دوره تقریباً پنج ساله جلوگیری نمی‌کند. با این حال، آسپیرین خطر خونریزی شدید را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، در کارآزمایی ASPREE، مرگ‌ومیرهای بیشتری به مصرف آسپیرین نسبت داده شد. دکتر میچوس نتایج جدید را “هشدار دهنده” می‌داند و می‌گوید که اکثر بزرگسالان بدون بیماری قلبی شناخته شده نباید به طور معمول برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی آسپرین مصرف کنند.

دکتر میچوس می‌گوید: «من هنوز آسپیرین را برای کسانی که دچار بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی شده‌اند، یا افرادی که ممکن است به دلیل وجود پلاک قابل توجه در شریان‌هایشان در معرض خطر بالایی باشند، توصیه می‌کنم، به شرط اینکه در معرض خطر خونریزی بالایی نباشند. اما برای بقیه بیماران در معرض خطر کم یا متوسط، به نظر می‌رسد که خطرات آسپیرین بیشتر از فواید آن است. به خصوص در بیماران مسن، اگر بیماری قلبی شناخته شده نداشته باشند، در استفاده از آسپیرین بسیار احتیاط می‌کنم. احتمالاً سایر روش‌های درمانی مانند استفاده مناسب از داروهای استاتین، کنترل شدیدتر فشار خون و ترک سیگار، اقدامات مهم‌تری برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی نسبت به مصرف آسپیرین هستند.»

بهترین راه برای ارزیابی سطح خطر این است که با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا خطرات و فواید آسپیرین را بسنجید و تعیین کنید آیا دوز پایین آسپیرین برای شما مناسب است یا خیر.

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

مهدی احمدی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.