مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

یائسگی چیست؟ قسمت اول(علائم یائسگی)

یائسگی یک دوره زمانی از زندگی یک زن است که، دوره‌های ماهانه او متوقف می‌شود. در این زمان، تخمدان‌ها تخمک را آزاد نمی‌کنند و ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون متوقف می‌شود. بیشتر زنان در زمان شروع تغییرات دوره‌های ماهانه در مورد یائسگی دچار سر در گمی می‌شوند. اگر در معرض یائسگی هستید، ممکن است، مواردی مانند، خونریزی شدید، نداشتن عادت ماهانه، گرگرفتگی و یا افسردگی رخ دهد. اگر دوره‌های عادت ماهیانه شما شروع به تغییر کرده است و شما ۴۵ سال یا بیشتر دارید، لازم نیست که پزشک خود را ببینید. اما اگر دچار علائمی شدید که موجب اذیت شما شد، باید پزشک خود را ببینید.

یائسگی چیست؟ قسمت اول(علائم یائسگی)

یائسگی چیست؟  یائسگی یک دوره زمانی از زندگی یک زن است که، دوره‌های ماهانه او متوقف می‌شود. در این زمان، تخمدان‌ها تخمک را آزاد نمی‌کنند و ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون متوقف می‌شود. یائسگی معمولاً بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی رخ می‌دهد. سن میانگین یائسگی ۵۱ سال است.

چگونه می‌توانم بدانم آیا من به سمت یائسگی می‌روم؟  بیشتر زنان در زمان شروع تغییرات دوره‌های ماهانه در مورد یائسگی متعجب می‌شوند. اگر در معرض یائسگی هستید، ممکن است:

  • دوره‌هایی عادت ماهیانه بیشتر یا کمتر از معمول داشته باشید(به عنوان مثال، هر ۵ تا ۶ هفته به جای هر ۴ هفته)
  • خونریزی داشته باشید که روزهای کمتر از قبل طول می‌کشد
  • نداشتن یک یا چند دوره عادت ماهانه
  • علائم یائسگی، مانند گرگرفتگی یا افسردگی (شرح داده شده در زیر)

اگر رحم شما برداشته شده است، اما شما هنوز تخمدان خود را دارید، ممکن است سخت باشد که بگویید که شما در حال یائسگی هستید. با این حال، زنان که رحم ندارند، ممکن است علائم یائسگی داشته باشند. اگر تخمدانها قبل از سن معمول یائسگی برداشته شوند، “یائسگی جراحی”  که پزشکان به این اسم نام می‌برند اتفاق می افتد. این فقط به این معنی است که شما به دوران  یائسگی زود وارد شده اید، زیرا تخمدانهای شما برداشته شده است.

علائم یائسگی چیست؟

– برخی از زنان بدون علائم به سمت یائسگی می‌روند. اما بیشتر آنها ۱ یا بیشتر از این علائم را دارند:

حرارت‌های بدنی ناگهانی (گر گرفتگی)– گر گرفتگی‌ها احساسی است که موجی از گرما در سینه و چهره شما شروع می‌شود و سپس به سراسر بدن شما حرکت می‌کند. گر گرفتگی‌ها معمولاً قبل از قطع عادات ماهانه رخ می‌دهد.

تعرق شبانه – زمانی که گر گرفتگی‌ها در طول خواب اتفاق می افتد، آن‌ها “تعریق شبانه” نامیده می‌شوند. این افراد به سختی می‌توانند خواب راحتی داشته باشند.

مشکلات خواب – در شروع یائسگی، برخی از زنان در معرض کاهش زیاد یا مشکلات خواب قرار دارند. حتی اگر عرق شبانه به عنوان یک مشکل نباشد، این مشکلات خواب می‌تواند اتفاق بیفتد.

خشکی واژن – یائسگی باعث می‌شود که واژن و بافت در نزدیکی واژن، خشک و نازک شود. این می‌تواند ناراحت کننده باشد یا باعث شود که رابطه جنسی همراه با درد شود.

افسردگی – در طول انتقال به یائسگی، بسیاری از زنان شروع علائم افسردگی یا اضطراب را دارند. این به ویژه برای زنانی که قبل از آن افسرده بودند درست است. علائم افسردگی عبارتند از:

  • غمگینی
  • از دست دادن علاقه برای انجام کاری
  • خواب خیلی زیاد یا خیلی کم

مشکل تمرکز یا یادآوری چیزها – این ممکن است ناشی از فقدان خواب باشد که اغلب در یائسگی با علت عدم حضور استروژن اتفاق می افتد. برخی از کارشناسان معتقدند که استروژن برای عملکرد خوب مغز مهم است.

چه موقع باید توسط یک دکتر ویزیت شوم؟ – اگر دوره‌های شما شروع به تغییر می‌کنند و شما ۴۵ سال یا بیشتر دارید، لازم نیست که دکتر خود را ببینید. اما اگر دچار علائمی شدید که موجب اذیت شما شد، باید پزشک خود را ببینید. به عنوان نمونه، نمی‌توانید بخوابید زیرا تعریق شبانه دارید، چنانچه کار کردن برایتان چون گرگرفتگی دارید سخت شده است ، یا اگر شما احساس غم، نشانه‌های افسردگی (مستعد به افسردگی) را مانند این که لذتی از چیزهای دیگر نمی‌برید را مشاهده میکنید، شما باید دکتر خود را ببینید.

شما همچنین باید دکتر خود را ببینید اگر:

  • دوره عادت ماهانه غالباً بیشتر از هر ۳ هفته داشته باشید
  • خونریزی شدید در طول دوره ماهانه شما وجود داشته باشد
  • بین عادات ماهانه لکه بینی داشته باشید
  • بیش از ۱۲ ماه بدون خونریزی بوده اید ولی دوباره خونریزی شما شروع شده است، حتی اگر این فقط دیدن یک لکه خون باشد.

استاد ناظر:

دکتر طاهره دادپی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

دکتر امیرحسام سلماسی فرد

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.