مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

کافئین و بیماری های قلبی

روزانه جمعیت زیادی از مردم جهان به نوشیدن قهوه و نوشیدنی های کافئین دار میپردازند. چیزی که همه ی این افراد را به دنبال مصرف قهوه و نوشیدنی هایی از این قبیل میکشاند، کافئین و تاثیر آن بر بیداری است. مصرف کافئین اثرات زیادی را در بدن ما به دنبال دارد که از آنها میتوانیم به تحریک سیستم عصبی مرکزی، ایجاد کم آبی در بدن و آزادسازی اسیدهای چرب از بافت چربی اشاره کنیم. با این حال، همچنان محققان و پژوهشگران به دنبال بررسی اثر این ماده بر روی سایر اعضای بدن مانند قلب هستند که همچنان این تاثیر در هاله ای از ابهام قرار دارد و نتایج متناقضی از آن به دست می آید که نمیتوان از آنها به شواهدی مبنی بر رابطه ی بین بیماری های قلبی و مصرف کافئین دست یافت.

کافئین و بیماری های قلبی

مطالعات زیادی در گذشته درباره ی کافئین و اثرات آن بر بدن انجام شده است. همانطور در این مقالات ذکر شده است، کافئین اثرات متابولیکی زیادی بر بدن ما می گذارد که عبارتند از :

ـ تحریک سیستم عصبی مرکزی

ـ آزادسازی اسیدهای چرب از بافت چربی بدن

ـ ایجاد کم آبی در بدن ازطریق افزایش ادرار و تاثیر بر کلیه ها

کافئین در قهوه ، چای ، نوشابه ، شکلات و برخی از مغزها وجود دارد و ما با خوردن و نوشیدن این مواد غذایی تحت تاثیر این ماده قرار میگیریم. حال، سوالی که ممکن است ذهن هر خواننده ای را درگیر کند این است که آیا مصرف زیاد کافئین خطر بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهد یا خیر؟

در پاسخ این سوال باید گفت که این موضوع همچنان تحت مطالعه ی محققان است.

در حقیقت، مطالعات زیادی انجام شده است تا ببینیم آیا رابطه مستقیمی بین کافئین ، نوشیدن قهوه و بیماری عروق کرونر قلب وجود دارد یا خیر! نتایج متناقض است. این ممکن است به دلیل نحوه انجام مطالعات و عوامل گیج کننده رژیم غذایی باشد. با این حال ، به نظر نمی رسد نوشیدن متوسط ​​قهوه (۱-۲ فنجان در روز) مضر باشد.

افراد معتاد به کافئین می توانند ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آخرین دوز مصرف کافئین ، “ترک کافئین” را تجربه کنند. طبق گفته ها، این اعتیاد ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت برطرف می شود که برجسته ترین علامت آن، سردرد است. آنها همچنین می توانند احساس اضطراب ، خستگی ، خواب آلودگی و افسردگی کنند.

استاد ناظر: دکتر علی واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

امیرحسین جلیلوند

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.