مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

چاقی در کودکان

معنای چاقی و اضافه وزن در کودکان با بزرگسالان متفاوت است، اضافه وزن به معنای داشتن وزن زیاد و چاقی به معنای داشتن چربی بدن خیلی زیاد نسبت به کودکان همسال و هم قد خود است.

چاقی در کودکان

چاقی در کودکان چیست؟

معنای چاقی و اضافه وزن در کودکان با بزرگسالان متفاوت است، اضافه وزن به معنای داشتن وزن زیاد و چاقی به معنای داشتن چربی بدن خیلی زیاد نسبت به کودکان  همسال و هم قد خود است. در سال ۲۰۱۴ ، طبق برآوردها، ۴۱ میلیون کودک زیر پنج سال دچار اضافه وزن یا چاقی بودهاند (نسبت کودکان دارای مقادیرZ-score   بیش از   ۲ انحراف معیار وزن برای قد برای اضافه وزن و بیش از ۳ انحراف معیار برای چاقی، از میانه ی استاندارد رشد سازمان جهانی بهداشت)

معنی هر دو این است که وزن فرد بیش‌تر از حدی است که برای قد وی سالم محسوب میشود. کودکان با سرعت‌های متفاوتی رشد میکنند، به همین دلیل فهمیدن این که یک کودک چاق است یا اضافه وزن دارد همیشه کار راحتی نیست. از پزشک خود بخواهید که قد و وزن کودک شما را محاسبه کند و تعیین کند که آیا فرزند شما در محدوده سالم هست یا نه.

اگر که یک برنامه‌ی کاهش وزن ضروری است، تمام خانواده را درگیر برنامه‌ی سالم کنید تا کودک احساس جدایی نکند. با انجام دادن موارد زیر میتوانید تغذیه سالم در خانواده‌ی را تشویق کنید؛

  • دادن بیشترمیوه و سبزیجات
  • خرید کمتر نوشابه‌های گازدار و اسنک‌های غذایی پرکالری و پرچربی
  • فعالیت بدنی میتواند به کودک شما کمک کند تا بر چاقی و اضافه وزن غلبه کند. کودکان تقریبا به ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه نیاز دارند.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

نوید احمدی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.