مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

مراقبت بهداشتی بهتر برای همه

در گذشته باور بر این بود که بیماری های قلبی عروقی اغلب زنان را تحت تأثیر قرار نمی دهد زیرا علائم، نتایج و حتی سنی که حوادثی مانند حملات قلبی در آنها رخ می داده است، با مردان متفاوت بود ولی اکنون ما درک بهتری از چگونگی تأثیر بیماری های قلبی بر زنان داریم.

مراقبت بهداشتی بهتر برای همه

علم درمان بیماری های قلبی در حال پیشرفت است. پیش از اوایل دهه ۱۹۹۰، تصور غالب جامعه پزشکی  بر این بود که بیماری های قلبی عروقی اغلب زنان را تحت تأثیر قرار نمی دهد، زیرا علائم، نتایج و حتی سنی که حوادثی مانند حملات قلبی در آنها رخ می داده است، با مردان متفاوت بود و مردان، معمولاً از نژاد اروپایی، اغلب تنها افرادی بودند که در مطالعات قلب و عروق مورد مطالعه قرار می گرفتند، به استثنای چند مطالعه مانند مطالعه برجسته بهداشت زنان.

اکنون ما درک بهتری از چگونگی تأثیر بیماری های قلبی بر زنان داریم. همچنین تحقیقات منحصر به فرد بیشتری را برای بررسی  نحوه تأثیر بیماری قلبی (و سایر بیماری ها) بر افراد گروه های مختلف قومی  آغاز کرده ایم. اکنون حوزه پزشکی بر چگونگی برخورداری افراد گروه های مختلف قومی از سطوح مختلف مراقبت های بهداشتی تمرکز کرده است.

سوال: چه مانعی برای دستیابی به بالاترین سطح بهداشت در برخی گروه ها وجود دارد؟

دلایل متعددی وجود دارد که افراد سطوح مختلف سلامتی را تجربه می کنند. پیشینه قومی یک عامل است. به عنوان مثال، آمریکایی های آفریقایی تبار و لاتین و ایرانیه نیز دارای میزان بسیار بالایی از دیابت هستند، که یک عامل اصلی خطر برای بیماری های قلبی است. به همین ترتیب، در آفریقایی-آمریکایی ها  فشار خون، یکی دیگر از عوامل خطر بیماری های قلبی، بسیار بالا است.

سوال: بنابراین اگر عضو یکی از این اقوام  هستید، برای محافظت از خود چه کاری باید انجام دهید؟

افرادی که دارای زمینه های پرخطر هستند باید از نظر خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا به موقع و به طور منظم مورد غربالگری قرار گیرند.

بله به عنوان مثال، جایی که فرد زندگی می کند بر سلامتی او تأثیر می گذارد. در محله های با امکانات اجتمایی و رفاهی، ورزشی کم مانند سالن های ورزشی، کلوپ های بهداشتی و مسیرهای پیاده روی ایمن، همچنین دسترسی کمتر به فروشگاه های مواد غذایی که غذاهای سالم تری مانند میوه ها و سبزیجات تازه را ارائه می دهند. دسترسی به مراقبت های بهداشتی در محیط  نیز مهم است. افراد اقلیت و افرادی که از نظر اقتصادی – اجتماعی پایین ترند، ممکن است دسترسی کمتری به مراقبت های بهداشتی کافی داشته باشند، این امر به دلیل کمبود بیمه یا سایر عوامل است. کسانی که در مناطق بسیار روستایی زندگی می کنند ممکن است به مراقبت های بهداشتی با کیفیت در نزدیکی خود دسترسی نداشته باشند.

سوال: برای رفع این شکاف های مراقبت های بهداشتی چه کاری می توان انجام داد؟

بخشی از شکاف فقط با افزایش آگاهی عمومی از بین خواهد رفت.

سوال: بیماران در مواجهه با عوامل خطر فردی یا چالش های مرتبط با درآمد، برای مراقبت بهتر از خود چه کاری میتوانند انجام دهند؟

اگر می دانید به دلیل سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا داشتن سابقه شخصی عوامل خطر در معرض خطر بیشتری هستید، داشتن یک پزشک مراقبت های اولیه خوب ضروری است. با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که وی برای جلوگیری از بیماری های قلبی شما را به صورت دقیق تحت درمان قرار خواهد داد. شناسایی پزشکی که تحت پوشش بیمه شما باشد و همچنین برقراری ارتباط خوب با آن شخص بسیار مهم است.

سوال: چرا وقتی برای کاهش نا برابری های سلامتی تلاش می کنید بیماری قلبی گزینه خوبی برای شروع است؟

چاقی، دیابت و فشار خون بالا در جمعیت کم درآمد بیشتر دیده می شود و همه آنها از عوامل خطر بیماری های قلبی هستند. پرداختن به هر یک از این عوامل می تواند تأثیر قابل توجهی در بیماری های قلبی داشته باشد. ما همچنین می توانیم از طریق تغییر رفتار و تغییر سبک زندگی، همه این عوامل خطر را برطرف کنیم. این بدان معناست که بیماران در پیشگیری و درمان یک شریک مهم با تیم مراقبت های بهداشتی هستند. هدف ما توانمند سازی بیماران برای مشارکت بهتر در مراقبت های بهداشتی است. مطالعات ما تاثیر آموزش در بهبود ارتباط بیمار با پزشک و همچنین  کسب مهارتهای حل مسائل سلامت را اثبات کرده است. در نهایت، ما برای از بین بردن نابرابری های بهداشتی و برقراری عدالت بهداشتی، به مداخلات نه تنها در سطح بیمار بلکه در سیستم بهداشت و جامعه نیاز داریم.

استاد ناظر: دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فاطمه پورجولا

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.