مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

عوارض فشار خون بالا چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری نمود ؟

فرد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است علامتی نداشته باشد، در اینصورت تشخیص در مراحل ابتدایی تنها با اندازه گیري فشار خون امکان پذیر می باشد. فشار خون بالا یک عامل خطر مهم و جدی برای ابتلا به بیماری های ناتوان کننده و مهمی مانند بیماری های قلبی عروقی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و اختلالات شبکیه می باشد.

عوارض فشار خون بالا چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری نمود ؟

علایم بیماري پر فشاري خون معمولا خیلی دیر ظاهر می شود. فرد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است علامتی نداشته باشد و در مراحل ابتدایی، این بیماری ممکن است تنها با اندازه گیري فشار خون قابل تشخیص باشد.

اگر فشارخون در طی حداقل دو معاینه بالاتر از حد طبیعی باشد، پرفشاری خون تشخیص داده می شود. بهتر است  فشارخون در دو حالت درازکش و ایستاده اندازه گیری شود و چنانچه فشارخون  بالا باشد، اندازه گیری  از هر دو دست صورت بگیرد. باید توجه داشت که ميزان فشارخون درطول روز تغيير مي كند. بحران، هيجانات زیاد ومواد شيميائي مانند كافئين (موجود در قهوه يا چاي ) يا نيكوتين (موجود در دود سيگار ) فشار خون را افزايش مي دهد.

عوارض فشارخون بالا چیست ؟

پرفشاری خون در صورت عدم درمان می تواند به قلب و سرخرگ ها آسیب برساند. فشار خون بالا عامل خطر مهمی برای نارسایی قلبی، حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد)، سکته مغزی و آسیب چشم یا کلیه می باشد.

چگونه از عوارض فشارخون بالا پیشگیری کنیم؟

در صورتیکه تاکنون همیشه فشار خون طبیعی داشته اید، حداقل سالی یکبار فشارخون خود را اندازه گیری کنید و در صورتیکه فشارخون بالا دارید، حتما با درمان های مناسب فشارخون خود را در محدوده طبیعی نگه دارید. به پزشک خود مراجعه کنید تا اندازه گیری میزان فشار خون و معاینه قفسه سینه صورت ‌گیرد. چشمها با دستگاه مخصوصی معاینه ‌شود و وضعیت عروق شبکیه چشم نیز بررسی گردد. فعالیت الکتریکی و ریتم قلب با الکتروکاردیوگرام  یا نوار قلب بررسی شود. آزمایش خون جهت اندازه ‌گیری میزان کلسترول و قند خون نیز حائز اهمیت است. همچنین انجام آزمایش ادرار برای بررسی وضعیت کلیه‌ها لازم است.

مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و سکته به طور قابل توجهی با درمان پرفشاری خون کاهش می یابد. بسیاری از افراد می توانند با تغییر سبک زندگی خود مانند انتخاب غذاها با نمک، کالری و چربی پایین، محدود کردن وعده های غذایی، حفظ وزن طبیعی و افزایش فعالیت فیزیکی، فشار خون خود را کنترل کنند. برخی افراد به منظور کنترل فشار خون بالا، باید درمان های دارویی روزانه دریافت کنند. افراد مبتلا به پرفشاری خون باید به صورت منظم و زیر نظرپزشک، فشار خون خود را چک نمایند.

باید و نباید ها در کنترل فشار خون بالا:
  • میزان نمک مصرفی روزانه خود را کاهش دهید.
  • یک رژیم غذایی سالم شامل مقادیر زیاد میوه، سبزیجات و لبنیات کم چرب با حداقل مقادیر چربی اشباع داشته باشید.
  • وزن خود را در محدوده طبیعی حفظ کنید.
  • فعالیت های هوازی منظم مانند پیاده روی سریع داشته باشید ( حداقل ۳۰ دقیقه در روز و در اکثر روزهای هفته )
  • در صورت نیاز، دارو مصرف کنید.
  • مصرف کافئین را محدود کنید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.

از سیگار و تنباکو استفاده نکنید.

استاد ناظر:

دکتر سیده زهرا بدرخواهان

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

محمدمهدی بخشائی

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.