مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

صداهای اضافی قلبی یا سوفل قلبی چیست؟

سوفل قلبی به صداهای اضافی قلب گفته می شود که پزشک درهنگام معاینه با گوشی پزشکی می شنود.این صدای اضافی می تواند بدون وجود علت خاص و یا مشکل قلبی باشد که در نتیجه نیاز به درمان خاصی هم ندارد. تعدادی از مشکلات و بیماری ها هم موجب سوفل قلبی می شوند، وجود مشکلات دریچه های قلب و یا وجود یک سوراخ در دیواره درون قلب اغلب در نوزادان از این دست بیماری ها هستند که معمولا نیاز به جراحی قلب دارند.

صداهای اضافی قلبی یا سوفل قلبی چیست؟

صداهای نرمال قلبی ناشی از باز و بسته شدن دریچه های قلبی در اثر جریان خون درون قلب هستند.دریچه های قلبی ساختارهایی هستند که باعث یک طرفه شدن جهت حرکت خون در قلب می شوند و از بازگشت خون در جهت مخالف جلوگیری می کنند.

اگر صدای جریان خون درون قلب یا عروق به حدی بلند باشد که شنیده شود، صدای اضافه قلبی ایجاد می شود.در اثر تغییر در جهت جریان خون قلب یا عروق و یا جهت حرکت دریچه های قلبی نیز صدای اضافه شنیده می شود.

چگونه صدای اضافه قلبمان را متوجه شویم؟در حین آزمایش های روتین پزشکی صدای اضافه قلبی هم تشخیص داده می شود.اگر پزشک شما صدای اضافه ای در قلبتان بشنود، از شما می خواهد که نفس خود را حبس کنید یا پوزیشن خود را عوض کنید تا صدای قلبتان را بهتر گوش کند،این صدا پزشک را از وجود صدایی اضافی آگاه می سازد.

آیا شنیده شدن صدایی اضافی در قلب نشان دهنده وجود بیماری قلبی است؟ نه همیشه. افراد دارای قلب نرمال و عروق خونی سالم هم می توانند صدای اضافه ای در قلب خود داشته باشند. این صدای اضافه در اثر مشکلات قلبی ایجاد نمی شود.این صدا بیشتر در قلب افراد جوان و لاغر ویا زنان باردار شنیده می شود.

صداهای اضافه ای که در اثر بیماری و یا مشکلات قلبی ایجاد می شوند دارای علل زیر هستند:

  • نارسایی دریچه قلبی. نشت خون از دریچه ها یا حرکت خون در جهت معکوس می توانند عامل سوفل قلبی باشند. تنگ شدن دریچه ها یا باز نشدن خوب آن ها هم از علل دیگر هستند.
  • اختلالات و بیماریهای قلبی مادرزادی: برخی نوزادان سوراخی در دیواره داخل قلب خود دارند که ایجاد صدای اضافه میکند.

آیا نیاز به انجام تست های بیشتر وجود دارد؟ احتمالا.هنگامی که پزشک صدای اضافه ای در قلب بشنود باید تشخیص دهد علت آن یک عارضه قلبی است یا خیر. اگر عارضه ای وجود نداشته باشد شما نیاز به هیچ آزمایشی ندارید.

اما اگر پزشک به وجود مشکلی در قلب شک کند ، از تست های تشخیصی استفاده می کند.پرکاربردترین تست ،اکوکاردیوگرافی (اکو هم نامیده می شود) است.این تست از امواج صوتی استفاده می کند تا تصویری از قلب شما در حال تپش تهیه کند.در این بررسی اندازه حفرات قلبی(دهلیزها و بطن ها) مشخص می شوند، نشان می دهد آیا قلب شما خون را به خوبی پمپاژ می کند یا خیر و کارکرد دریچه های قلب شمارا نشان می دهد.

سوفل قلبی غیر طبیعی چگونه درمان می شود؟ درمان به علت اصلی ایجاد کننده صدای اضافه، بستگی دارد.وخامت اوضاع بیمار هم در درمان تاثیر گذار است.اگر وضعیت قلب شما جدی نباشد احتمالا نیازی به درمان نخواهید داشت اما تحت بررسی پزشک قرار خواهید گرفت تا وضعیت قلب شما دنبال شود.

اما اگر بیماری قلب شما جدی باشد تحت درمان قرار خواهید گرفت.این درمان احتمالا شامل جراحی نیز خواهد بود.

استاد ناظر:

دکتر واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

آرمین گلچین

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.