مجله علمی-ترویجی سرای سلامت

دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب (IPC)-1

دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب جهت کمک به جلوگیری از لخته شدن خون در وریدهای عمقی پاها استفاده می شود. این دستگاه ها از کاف هایی در اطراف پاها استفاده می کنند که با هوا پر می شود و پاهای شما را فشار می دهد. این کار با افزایش جریان خون وریدهای پا به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند.

دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب (IPC)-1

دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب (IPC) جهت کمک به جلوگیری از لخته شدن خون در وریدهای عمقی پاها استفاده می شود. این دستگاه ها از کاف هایی در اطراف پاها استفاده می کنند که با هوا پر می شود و پاهای شما را فشار می دهد. این کار جریان خون را از طریق وریدهای پاهای شما افزایش می دهد و به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند.

سیاهرگها رگ های خونی هستند که خون و مواد زائد فاقد اکسیژن رابه قلب بازمی گردانند. شریانها رگ های خونی هستند که خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را به بدن می آورند. ترومبوز ورید عمقی (DVT) یک لخته خون است که در ورید عمیق داخل بدن تشکیل می شود. در بیشتر موارد، این لخته در داخل یکی از سیاهرگ های عمقی ران یا ساق پا ایجاد می شود.

وریدهای پاهای شما دریچه های کوچکی دارند که کمک می کنند خون به سمت قلب حرکت کند. اما ترومبوز ورید عمقی ممکن است به یک یا چند تا از این شريان ها آسیب برساند. این باعث ضعیف شدن یا نشتی آنها می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، خون شروع به تجمع درپاهای شما می کند. اگربرا ی مدت طولانی بی حرکت باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد. به طور معمول، ما هیچه های پا به حرکت خون در سیاهرگ ها در هنگام انقباض عضلات کمک می کنند. هنگامی که خون بسیار آهسته در رگها جریان می یابد، خطر چسبیدن سلول های خون به هم و تشکیل لخته را افزایش می دهد.

ایجاد لخته در ورید عمقی يک بیماری شایع به ویژه در افراد بالای ۶۵ سال است. اين بيماری يک وضعیت پزشکی جدی است که می تواند باعث تورم، درد و حساسیت درساق پا شود. در برخی موارد، یک لخته عمیق در ورید پا می تواند آزاد شود و به عروق ریه برود. این می تواند باعث انسداد رگ های ریه شود که به آن آمبولی ریه می گویند. آمبولی ریه می تواند باعث تنگی نفس شدید و حتی مرگ ناگهانی شود.

هنگام استفاده از دستگاه فشرده سازی پنوماتیک متناوب، ساق پا یا کل پای شما دریک کاف محصور می شود. کاف پر از هوا می شود و پا را مانند کاف فشار خون، فشار می دهد سپس کاف خالی شده و شل می شود. این روند بارها و بارها تکرار می شود. اين فشرده سازی به حرکت خون از طریق رگ های شما به سمت قلب کمک می کند. اين دستگاه همچنین باعث ترشح طبیعی موادی در بدن شما می شود که به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند. بین فشارها، کاف های دستگاه شل می شود و خون غنی از اکسیژن درشریان های پای شما جاری می شود.

چرا استفاده از دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب لازم است؟

اگر خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به استفاده از دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب داشته باشید. هر چیزی که حرکت خون را در وریدهای شما کند کند، خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی را افزایش می دهد. شرایط مختلف می تواند شانس شما را برا ی ابتلا به ترومبوز ورید عمقی افزایش د هد، مانند:

  • جراحی اخیر، که تحرک شما راکاهش می دهد و التهاب را دربدن افزایش می دهد که می تواند منجربه لخته شدن خون شود.
  • شرایط پزشکی که تحرک شما را محدود می کند، مانند آسیب یا سکته مغزی
  • دوره ها ی طولانی سفر، که تحرک شما را محدود می کند.
  • آسیب به ورید عمقی
  • اختلالات ارثی خونی که باعث افزایش لخته شدن می شود.
  • بارداری
  • درمان سرطان
  • مصرف سیگار
  • چاقی
  • سن بالا

دستگاه های فشرده ساز ی پنوماتیک متناوب يا IPC یکی از راه های کمک به جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی است. داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین نیز برا ی درمان افرادی که در معرض خطر ابتلا به اين عارضه هستنند استفاده می شود. این داروها ممکن است بهتر از دستگاه های فشرده سازی در پیشگیری از اين عارضه عمل کنند. اما آنها خطرات دیگری نیز دارند. اگر خطر خونریزی بیش از حد ناشی از رقیق کننده خون را دارید، ممکن است پزشک شما، به جای وارفارين استفاده از دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب را توصیه کند. در برخی موارد، پزشک شما ممکن است هم رقیق کننده خون و هم  استفاده از دستگاه را توصیه کند.

دستگاه های فشرده سازی پنوماتیک متناوب اغلب برا ی افرادی که به تازگی جراحی شده اند استفاده می شود. همچنین ممکن است پس از سکته مغزی یا برای کمک به درمان ادم  يا ورم لنف استفاده شود.

ناظر: دکتر علی واشقانی فراهانی

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

فاطمه زينال زاده برجلو

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.